Da samferdselsministeren kom til Lindesnes tirsdag, ble han møtt med en kø av ordførere som ville fortelle ham hvor dårlig veien er.

— Som mamma orker jeg ikke å ringe flere ganger etter barna mine for å høre om alt er bra. Det gjør jeg hver gang det er en ulykke, sa Janne Fardal Kristoffersen (H), ordfører i Lindesnes.

Hun mener dårlige veier gir dårlige levekår siden innbyggerne ikke får tilgang til arbeidsmarkedet andre steder på Sørlandet.

— Jeg er stolt av kommunen min, men jeg er langt fra fornøyd med veien, sa hun.

Ikke fornøyd

Ketil Solvik-Olsen sa under valgkampen at en firefelts vei mellom Kristiansand og Stavanger kan bygges i løpet av ti år. Han vil ikke gi noe slikt løfte nå, men sa til politikerne fra regionen at ambisjonen var å bygge ut Kristiansand–Lindesnes med firefelts vei innen ti år.

— I mitt hode har jeg et tiårsperspektiv. Kan jeg garantere at det vil ta ti år? Nei, det kan jeg ikke, men det er min ambisjon å få til, sa Solvik-Olsen til politikerne.

Til Fædrelandsvennen sier han at det ikke er godt nok at E 39 har vært stengt i opptil et døgn i vinter, at is må skytes med rifle og at det er flere mils omkjøring når veien er stengt.

— Trafikkmessig har det ikke vært akseptabelt at det stopper opp hver gang det kommer litt mer snø enn det som er normalt. Det er ikke bra og det skal jo ikke mye til før trailerne står skjevt i bakkene, sier han.

Ketil Solvik Olsen på Vigeland i Lindesnes. Her sammen med fylkesvaraordfører Thore Westermoen. Foto: Tore André Baardsen

— Hva med firefelts til Stavanger som dere kjempet for i valgkampen og som også skulle bygges på ti år?

— Jeg mener vi må tenke i tiårsperspektiv. Det betyr ikke at vi får det til, men min ambisjon er at vi skal tenke lange strekk. Det er ingen grunn til at vi skal tenke smått.

Til politikerne sa han at de vil ta en ny gjennomgang på den delen av E 39 som ikke er planlagt som firefeltsvei.

Veiselskap

Ketil Solvik-Olsen mener de kan klare å få til en rask utbygging ved å få en raskere planlegging.

— Vi må kunne sette ned arbeidsgrupper som kan løse problemene i stedet for at partene sender brev til hverandre i årevis, sier Solvik-Olsen til Fædrelandsvennen.

I tillegg mener han at regjeringens planer om et statlig veiselskap vil gi raskere utbygging. Et slikt selskap skal kunne ta opp lån og sette i gang veiutbygging uten å være avhengige av overføringer over statsbudsjettet. I tillegg vil bilavgifter bli overført direkte hit.

— Vi ser at andre land som bygger på denne måten, har veldig stor suksess. Det gjelder blant annet Sveits og Østerrike, og de har de samme utfordringene som oss, sier Solvik-Olsen.

Avventer

Åse Michaelsen (Frp), som sitter i samferdselskomiteen, mener det fortsatt er realistisk med firefelts vei til Stavanger innen ti år.

Kollega Odd Omland (Ap) nærmest fnyser av planene om firefelts til Stavanger.

— De har i valgkampen lovet firefelts vei i løpet av ti år, men jeg har jeg ingen tro på at de får det til. Da må bevilgningen øke dramatisk. Med alt som da skal på plass, tror jeg ikke de klarer det.

— Hva med firefelts til Lindesnes?

— Det ligger også inne i vår NTP, så det bør være mulig å få til, sier Omland.