Like før avgang 07.32 fra Nodeland, Songdalen sentrum:
— Jeg liker kommunen vår som den er, og er ikke så veldig begeistret for en storkommune. Blir det ikke bare mindre og mindre overføringer fra staten da, spør Kate Hofstad, på vei til jobb ved Jernbaneverkets kontor i Kristiansand.
Ingen i de sju knutepunktkommunene dagpendler mer til nabokommunene enn songdølene: Så mange som 69 prosent, mot bare 15 prosent av kristiansanderne.
Dette svarer songdølene i undersøkelsen
En tale for storkommunen
På perrongen møter Kate Hofstad dagpendlere hun kjenner godt fra før, de har jo tatt noen turer sammen. Tirsdag var de seks i tallet; fem skulle på jobb i Kristiansand, den siste videre til Vennesla.
Det viser seg at kommunesammenslåing ikke er emnet de streifer mest innom, til tross for at de krysser kommunegrensen både før og etter jobb. Samtalen går på skinner, og da blir storkommune et sidespor.
— Jeg tror at vi i fremtiden må bli en storkommune med Kristiansand. Vi blir for små alene, og hele Sørlandet blir én region, mener Reidunn Strømmen.Toget har akkurat forlatt Nodeland stasjon. Det er som man kan merke at vår pendler trekkes i retning Kristiansand og storkommunen.
— Vi er jo vanedyr. Det går nok den veien, medgir Kate Hofstad.
Dropper protesttoget
Ingen av de fire i kafévogna akter å legge verken små eller store steiner på skinnegangen. De tror fort den dagen kan komme, da toget er gått.
— Jeg skal ikke gå i protesttog mot sammenslåing. Songdalen er tross alt ikke langt ute på landet, slik det var før, sier Norunn Gumpen, før hun litt på skjemt nevner en undervurdert ulempe ved sammenslåing:
- Det blir vanskeligere å få med seg hvem som er i familie med hvem i kommunen.
Songdalen er en ganske fersk kommune, etablert i 1964 da Greipstad, Finsland og en liten del av Øvrebø kommuner ble slått sammen. Greipstad ble egen kommune i 1913 etter deling med Søgne, som ble kommune fra 1837. Les hva Søgne-folk mener:
- Det må da være gevinst i å slå oss sammen
Midt iblant dem sitter en kvinne og skiller seg ut i lilla jakke. Hun foretrekker en mer beskjeden sammenslåing, mellom Søgne og Songdalen.
— Jeg tror mindre forhold gir bedre samarbeid. Det er mer koselig når det ikke blir for stort, og folk bryr seg litt mer om det som skjer rundt dem, mener Anita Funk.
Følg Fædrelandsvennen på Facebook!
- Vi er jo folk uansett
Men Reidunn Strømmen er som toget, hun lar seg ikke stoppe om det så snør:
— Jeg tror mulighetene er større i en storkommune. Vi er jo folk uansett hvor store enhetene er. Jeg tror ressursene blir brukt mer riktig i en storkommune, og det tilføres kompetanse.
Framme på Kristiansand stasjon har Kate Hofstad tatt et oppgjør med sin vanetenking:— Det kan godt være det blir mye bedre å ha det stort. Se bare på skolepolitikken i Songdalen, det blir jo aldri sånn folk vil ha det, mener Hortemo-beboeren.
Og tenker tilbake på da hun som forelder sto på barrikadene i 1990. Det var stadige kutt i rammetimetallet, og plutselig stakk bygda Finsland av med investeringspotten.
Noe er togpendlerne skjønt enige om:
— Vi blir nok påtvunget storkommuner, uansett.
Dette mener venndølene:
- Skeptiske til disse byguttene
Søgne, Songdalen, Marnardal?
Ordføreren tror Søgne og Songdalen blir slått sammen, men kan godt se for seg et tredje innslag, og begrunner med avstander og passende størrelse:
— Jeg mener Søgne, Songdalen og Marnardal kunne være en aktuell modell, sier Johnny Greibesland (Sp).
- Hva med storkommune?
— Jeg har ikke lyst å være for sikker på det ennå. Jeg avventer utredningen i knutepunktkommunene, som forhåpentligvis viser at tjenestetilbudet blir bedre ved å slå seg sammen, fordi man driver mer økonomisk effektivt.Les også:
Sju kommuner starter utredning
Hans inntrykk er at Søgne-boere er hakket mer skeptiske til Kristiansand enn songdøler. Men også songdølene vil ha seg frabedt i viske ut grensa mot Kristiansand, ifølge meningsmålingen.
— Jeg tror det bunner i at de frykter for at identiteten i Songdalen blir svekket, de er redd de må inn til byen for tilbud innen helse og skole, svarer Greibesland, som ønsker å arrangere folkemøter og muligens egne spørreundersøkelser for å få tak i folkemeningen i bygda, få litt «kjøtt på beinet», som han sier.
Om det ikke blir storkommune, er det viktig at Kristiansand styrkes som storby.
— Nesten 50 prosent av våre arbeidstakere pendler til Kristiansand for å jobbe. Det er veldig viktig at byen er attraktiv for regionen både når det gjelder jobber og fritidstilbud, sier mannen som har vært Songdalens ordfører i ti år.