I løpet av neste år planlegger Voss en økning fra to til tre produksjonslinjer, forklarer John Helge Austgulen. Foto: Reidar Kollstad
60 millioner flasker vann tappes fra Voss-kilden hvert år, hvorav 40 prosent på glassflasker og 60 prosent på plast, ifølge fabrikksjefen. Foto: Reidar Kollstad
– De lyver fortere enn de rekker å tenke, mener Tom Omdal om politikerne, spesielt de i Vennesla. Truckføreren på Voss Production har større sans for Kristiansand enn nabokommunen. Foto: Reidar Kollstad
– Jeg vil heller ha en stor bygdekommune med Evje og Åseral, sier Anita Moen, som Fædrelandsvennen møter på Birketveit. Foto: Reidar Kollstad
– I Iveland har vi det forbasket greit som vi har det, sier Tellef Honnemyr (57), her i det nye sentrumsbygget Åkle. Foto: Reidar Kollstad

— Ja, nå fikk dere se hvordan kjøreforholdene er på landet, sier daglig leder John Helge Austgulen i det Fædrelandsvennen entrer fabrikkbygningen på Vatnestrøm.

Ute er det snø og slaps, og på de smale veiene oppover møter vi to vogntog med Voss-vann bakpå. Vi passerer hverandre med liten klaring.

22 paller vann på container krysser fylkes- og kommunegrenser på vei til Kristiansand havn. Deretter med skip til 50 land, i første rekke USA.

Voss-kilden leverte 60 millioner flasker drikkevann i 2014.

Dette svarte ivedølene i undersøkelsen

— I dag er vi en stor bedrift

Voss Production vil ha sitt eksklusive vann over på skinner, men har foreløpig møtt motstand i Kristiansand kommune. Inntil videre fraktes containerne langs svingete, tidvis glatte og ulykkesbelastede veier.

I en storkommune blir vi en liten bedrift og en utpost.

— I fjor vinter hadde bilbergeren åtte oppdrag for oss, til tross for at det var en snill vinter, forklarer fabrikksjefen.

I 2017 skal produksjonen ha vokst fra dagens 3700 til 6000 trailerturer i året, til og fra vesle Vatnestrøm. Antall ansatte øker i år fra 53 til 62.

- Var det ikke lettere å få Kristiansand med på togsatsingen hvis dere var én storkommune?

— Det tror jeg ikke. Men nå antar jeg saken snart løser seg, det er et forsvinnende lite beløp for et så godt miljøprosjekt, svarer Austgulen.

Det er 20 minutter opp til ordførerens kontor på Birketveit. Der nyter Voss Production stor respekt.

— I en storkommune blir vi en liten bedrift og en utpost. I dag er vi en stor bedrift, en sentral arbeidsgiver i Iveland, forklarer Voss-sjefen.

Følg Fædrelandsvennen på Facebook!

- En grei plass å bo

Nede på «gølvet» er ikke stemningen like ekspansiv som ellers i bedriften.

— Iveland er en grei plass å bo, og det er fint for de gamle her oppe, mener truckfører Tom Omdal.

– De lyver fortere enn de rekker å tenke, mener Tom Omdal om politikerne, spesielt de i Vennesla. Truckføreren på Voss Production har større sans for Kristiansand enn nabokommunen. Foto: Reidar Kollstad

50-åringen er født og oppvokst i kommunen, men hadde et 30 år langt opphold i Vennesla — 20 av dem på Hunsfos. Nå er han tilbake, og røper en middels begeistring for kommunen han flyttet fra. Hvis Iveland opphører som kommune, vil han heller ta skrittet helt ut:

— De styrer bedre i Kristiansand enn i Vennesla, mener jeg da. Bare se hvordan venndølene tar vare på utkanten sin. I Hægeland er det jo ingenting igjen, sier Omdal.

Navnebror Ole Magne Omdal var ordfører (Sp) i Iveland fra 1995 til 2011. Han anbefalte storkommune da Fædrelandsvennen nylig omtalte 58-åringens planer om å bli småbruker i nettopp Kristiansand.

Les også:

— Vi blir slukt

– I Iveland har vi det forbasket greit som vi har det, sier Tellef Honnemyr (57), her i det nye sentrumsbygget Åkle. Foto: Reidar Kollstad

Gamleordføreren får svar på tiltale i hjembygda.— I Iveland har vi det forbasket greit som vi har det. Jeg hørte Arvid Grundekjøn snakke om bydeler, men hva slags bydel blir Iveland? Det blir ei lita grend under Vennesla, mener Tellef Honnemyr (57), som sitter i kommunestyret for nettopp Senterpartiet.

Akkurat nå sitter han i det nye, kommunale næringsbygget Åkle. Bonden har pause i snøbrøytingen og nyter en kaffe med kolleger som har jobbet hele natta.

— Hvis jeg skulle bestemme, ble vi i stedet for storkommune slått sammen med Vennesla og Evje. Da blir Iveland et naturlig sentrum, påpeker Honnemyr.

Les også:

Anita Moen og familien flyttet fra Arendal til «landet» for snart fem år siden, og har ikke angret et sekund.

– Jeg vil heller ha en stor bygdekommune med Evje og Åseral, sier Anita Moen, som Fædrelandsvennen møter på Birketveit. Foto: Reidar Kollstad

— Her har vi alt vi trenger, og folk bryr seg om hverandre. Jeg tror vi vil bli slukt av en storby. Jeg vil heller ha en stor bygdekommune med Evje og Åseral, og Vennesla kan være med om de vil. Da kan vi beholde landbruket og verdiene vi har på landet, sier 43-åringen til Fædrelandsvennen.

- Ser ingen fordeler

Iveland-ordfører Gro-Anita Mykjåland kommenterer ivedølers markante motstand mot kommunesammenslåing slik:

— Jeg er ikke veldig overrasket over det, både innbyggerne og vi politikere frykter sentralisering. Jeg tror det handler om muligheten for å være selvstendig og utvikle egen kommune fremover. Jeg velger også å tolke det dit hen at innbyggerne er fornøyd i dag, og ikke ser noen fordeler med å bli del av en større kommune. De tviler på at tjenestene her blir bedre.

Ordfører Gro-Anita Mykjåland. Foto: Kjartan Bjelland

Men det er forskjell på Vennesla og alle de andre, med Kristiansand i spissen. Naboen i sør kan mange ivedøler akseptere, de har allerede et godt naboskap med felles lensmann, legevakt, barnevern og PP-tjeneste. Bygg din egen kommune med BTs kommunebygger

Sp-ordføreren mener regionen slett ikke behøver felles kommunegrense for å stå samlet, og tror oppslutningen om storbyen Kristiansand øker hvis kommunene rundt består.

— Det handler om å forene krefter om de viktige sakene, samtidig tenke at alle skal ha utvikling, sier Mykjåland, som har engasjert seg sterkt for at Voss-vannet kan fraktes med tog til Kristiansand havn.

- Kanskje det er en liten prøvestein for å se om vi klarer å se helhet både for nærings- og tjenesteutvikling i regionen, påpeker hun.