— Med parkeringsanlegget blir det lettere å trekke til seg de forretningene vi ønsker i byen, og som vi tror kundene ønsker i byen. Leietakersituasjonen vris slik at du får inn en del konsepter byen ikke har fra før, uttaler Jon Bjørgum, styreleder og investor i Christiansholm Eiendom.
Gravemaskinene gyver nå løs på kvartal 32. Fram til jul skal utrangerte kontor- og forretningsbygg i stor skala jevnes med Markens.
Bystyret vedtok i høst ombyggingen mellom Nedre Torv og Tollbodgata, der kleskjeden Zara regnes som magneten fremfor noen.
Men Kvadraturens fremste eiendomsutviklere vil ha flere «dragere» inn i kvartalet, så som et større supermarked, elektro og sportsartikler - i kategorien Elkjøp og XXL. Eller møbler, for den saks skyld.
- Den type virksomhet hadde vært sabla gøy, og kanonbra for byen, mener Bjørgum.
— Vanvittig innsprøyting i KvadraturenMen om parkeringshus stoppes, noe som nå virker lite sannsynlig, går kvartal 32 sin gang uansett. Da blir det mer småhandel, som finnes i byen fra før, og mer vrient å få leid ut 3300 kvadratmeter ledige butikkarealer i kvartalet.
Illustrasjonene viser en dagligvarebutikk på 1400 kvadratmeter i kjelleren.
— Vi kan ikke bygge dagligvarehandel uten parkering på tomta, fastslår eiendomsutvikler Tore Nielsen i Christiansholm Eiendom
Planleggingen av nye kvartal 32 startet for snart ti år siden. Skanska blir tildelt oppdraget, samme entreprenøren som bygde om Sandens-kvartalet - som åpnet i 2008 - i regi av Bjørgum og kompanjong Steinar Bruskeland.
Christiansholm Eiendom, som inntil videre er et lite lønnsomt prosjekt, investerer 450 millioner kroner i kvartalet, i tillegg bidrar aksjonærene med en solid pott i parkeringshuset til 210 millioner.
- De er mye penger. De to prosjektene på én gang er en vanvittig innsprøyting i Kvadraturen. Og investeringen er ikke mulig å regne hjem uten lange, lange, lange briller, mener Jon Bjørgum.
- Hvis parkeringshuset skulle bli stanset av bystyret, vil dere frivillig fratre kontrakten?
— Vi har ikke brukt tid på å tenke i de baner, men forholder oss helt nøytralt til kontrakten. Så får alle andre spekulere, svarer Bjørgum.
Hotell med 213 rom
Handel i tre etasjer har lenge vært planlagt, mens storhotell med 213 rom har kommet med i siste runde. Fra tredje til femte etasje blir store deler av kvartalets midte, i tillegg til de øvre etasjer mot Tollbodgata, befolket med hotellgjester.
Inngang og resepsjon blir fortsatt fra Kirkegata, der Thon Hotel Wergeland i dag har 35 rom. Olav Thons eiendomsselskap eier kjøpesenteret Sandens i nabokvartalet, og er aktuelle til å drive storhotellet.
- Det er flere interessenter. Vi har kommet langt i forhandlingene og er trygge på at vi kommer til å lande noe veldig bra, sier Tore Nielsen.
Det faktum at Kristiansand allerede har uforholdsmessig mange hotellrom skal ikke dempe interessen:
— Kapasiteten i byen er god, men standarden dårlig. Og da snakker vi ikke bare om maling eller gulvbelegg, det trengs hoteller som er bygd med tanke på å drive rasjonelt, for eksempel i forhold til renhold.
Restaurantrekka ut mot Nedre Torv er planlagt utvidet med tre-fire nye spisesteder. Blant annet på hjørnet mot Kirkegata, der Sørlandet Boligbyggelag holder hus og er i samtaler om å flytte én etasje opp.Handelsarealene åpnes etter planen i oktober 2017, kontorarealene to måneder senere — inkludert hovedkontor for Nordea og nybygg for mediehuset Fædrelandsvennen. Hotellet åpner til sist, i mars 2018. ## - Står ikke og faller med p-hus
Partiet Venstre har landet på å la bygging av parkeringshuset gå sin gang, og sørger trolig for flertall i bystyret onsdag. Petter Benestad er påtroppende nestleder i byutviklingsstyret:
— For meg har ikke denne saken vært for eller mot parkeringshus, men om kommunen skulle prøve å få annullert en avtale. Jeg havnet på det standpunkt at jeg ikke ønsker å gå tilbake på avtaler som er fattet etter gode prosesser og gyldige vedtak, sier den tidligere kinosjefen til Fædrelandsvennen.Benestad røper samtidig at han tilhører mindretallet i partiet som er for p-huset, og mener det vil virke positivt for sentrumshandelen - så sant man fjerner biler fra gateplan.
- Jeg tror mange beklager at storhandel ikke finnes i sentrum i dag. Men jeg er ikke så sikker på at dette står og faller med parkeringshus, det er nok også andre steder det går an å kjøre bil til og laste inn litt tyngre varer, sier Benestad.