KRISTIANSAND: — Jeg må innrømme at vi har et internt veddemål, men jeg tror dessverre ikke at vi klarer å runde en million besøkende i år. Det ser ikke umulig ut, men det skal mye til, sier administrerende direktør Per Arnstein Aamot ved Kristiansand Dyrepark.

Krever en formidabel desember

Per Arnstein Aamot. Foto: Rune Øidne Reinertsen

Han har selv lagt en flaske Magnum sjampanje i potten på at det ikke blir noe av. For at en million besøkende skal bli en historisk realitet for Dyreparken må det en formidabel desember til.— Vi må ha flere gjester i desembermåned enn vi noen gang har hatt før for i det hele tatt å klare det, så jeg tviler, bemerker han.

Normalt sett betyr en godt besøkt desember måned mellom 10-15.000 besøkende. Dermed trenger Dyreparken med sine 968.000 besøkende så langt i år, over 30.000 besøkende i desember for å klinke til med en million besøkende. Og likevel. Dyreparken har aldri vært så nærme å nå den gylne millionen som nå. Aamot tror det er tre årsaker i all hovedsak til at de har lykkes med å trekke folk i hopetall til Dyreparken i år.

Økt oppmerksomhet

— Vi har hatt to fantastiske tv-serier i "Dyrepasserne" og "Kaptein Sabeltann" som har økt oppmerksomheten mot oss. I tillegg har vi hatt åpningen av Abra Havn, som har vært en stor investering for oss. De tre faktorene utgjør nok en optimal miks som gjør at mange har hatt lyst til og valgt å besøke oss i år, mener Aamot.

Og heller ikke været har stått i veien for besøkstallene. Til tross for at mange vil trekke fram sommeren 2012 som en heller klein affære, har den vært nært sagt perfekt for Dyreparken med sine mange dager med overskyet vær og ikke altfor varme temperaturer. Det har ført til fjerde året på rad med besøksrekord for parken. I fjor passerte Dyreparken en milepæl da de hadde 818.395 mennesker innom portene. Det tallet er de allerede langt forbi.

Tror det ender på 980.000

— Vi kommer nok til å bikke 980.000, men selvfølgelig, dersom folk synes det hadde vært moro å treffe en million besøkende, så er de hjertelig velkommen til oss. Vi står med åpne armer vi, konstaterer Aamot med et bredt smil, og lokker med førjulsmarked hver søndag i advent fram mot jul.

— Det hadde vi gjort uansett. Vi har ikke tenkt å gjøre noe veldig stunt, sier Aamot, trekker på det og moderer litt.

— Men selvfølgelig hvis vi øyner en mulighet for å nå den millionen ser jeg ikke bort i fra at vi foretar oss noe, sier han.

Og skulle nummer en million besøkende passere portene før året er omme, er det altså Aamot selv som må bite i det sure eplet. Det er imidlertid et eple den administrerende direktøren ikke har noe i mot å sette tennene i.

— Det er et veddemål jeg taper med glede, smiler han.