KRISTIANSAND: — Et nytt parkeringshus på Kjevik har vært et tema en stund, og vi har sett på mange ulike løsninger, forklarer Dag Falk-Petersen, konsernsjef for Avinor.

Mandag var han i møte med Kristiansand-ordfører Harald Furre (H) og Anita S. Dietrichson, administrerende direktør i Næringsforeningen i Kristiansandsregionen, ved Kristiansand lufthavn Kjevik.

Muligheten for å etablere et parkeringshus i tilknytning til flyplassen var et av temaene som ble diskutert.

Les også:

— Har prioritert Kjevik høyt

Falk-Petersen påpekte at Avinor de siste årene har investert rundt 400 millioner kroner i forbindelse med bygging av nytt flytårn og oppgradering av terminaler og rullebane i Kristiansand.

— Noen har sagt at det er «skammelig at vi ikke har parkeringshus på Kjevik». Det synes ikke vi. Vi har prioritert Kjevik høyt den senere tiden. Avinor får ikke en eneste krone i statlig støtte. Pengene vi bruker, må vi tjene selv eller låne, sa han på møtet.

Her er Avinors egen illustrasjon over hvordan et modulbasert parkeringshus hus kan se ut. Foto: Avinor

— Vurderer lite parkeringshus

Falk-Petersen påpekte at det er uaktuelt at en privat aktør skal bygge og drifte et parkeringshus ved flyplassen. Avinor vurderer nå selv å bygge et mindre, modulbasert parkeringshus like ved terminalbygget der det nå ligger parkeringsplasser.

— Vi vurderer en trinnvis tilrettelegging for et parkeringshus. Første trinn har plass til 128 biler. Vi ønsker først å se om kundene er villige til å betale for tilbudet, før vi bygger videre ut, sier konsernsjefen, som opplyser at beslutningen om eventuell bygging vil bli tatt før sommeren.

- Hvordan ser du på mulighetene for at det blir grønt lys for et første byggetrinn?

— Vi ønsker å levere gode tjenester, men vi må se på om parkeringshuset lar seg realisere økonomisk. Vi må prioritere ressursbruken vår.

Under møtet kom det fram at Kjevik gikk 20 millioner i pluss i 2015, blant annet takket være inntekter fra parkeringsanlegget.

Kristiansand lufthavn Kjevik sett fra luften. Bildet ble tatt i juli 2015. Foto: Reidar Kollstad

— Mer attraktiv flyplass

Harald Furre understreket at et parkeringshus vil gjøre flyplassen mer attraktiv.

— En mer attraktiv flyplass vil skape mer trafikk. Det er suverent bra hvis man setter i gang bygging av et parkeringshus. Det oppfattes nå traurig å parkere her, særlig når det er snøvær og folk risikerer at bilen er helt nedsnødd når de kommer fra ferie. Dessuten er det dyrt å parkere her. Jeg håper prisene blir til å leve med, selv om det bygges parkeringshus, sa ordføreren.

- Ifølge våre beregninger vil ikke et parkeringshus ha så mye å si for attraktiviteten, repliserte Dag Falk-Petersen.

— Jeg skulle ønskene forholdene for parkering var bedre. Et parkeringshus kan skape mer trafikk og mer tilfredse og lojale kunder. Jeg er opptatt at folk skal velge å fly fra Kjevik fremfor flyplasser som eksempelvis Torp, understreket Anita S. Dietrichson.

Hun poengterte etter møtet, som delvis var lukket for pressen, at hun var svært optimistisk med tanke på mulighetene for at et fremtidig parkeringshus nå vil bli realisert på Kjevik.