GRIMSTAD: Politiadvokat Per Ørnulf Thorbjørnsen mener den ungarske 36-åringen handlet så uaktsomt at han også må være uten førerkort i tre år og seks måneder.

Forsvarer Bjørgulv Rygnestad hevdet derimot i Aust-Agder tingrett at hans klient ikke opptrådte uaktsomt ved E 18-anlegget, og la ned påstand om frifinnelse.

Rygget ned

Det var klokken 08 den 31. januar i år rullatorbruker Gunnar Edvard Due ble hjulpet av bussen i det svært trafikkfarlige Risdal-krysset i Grimstad.

Et par minutter senere ble han rygget ned av en anleggsbil.

Den 36 år gamle sjåføren sier han ikke så Due, og heller ikke visste om busstoppet på stedet. Et vitne har forklart at 73-åringen gikk rett mot den ryggende lastebilen.

UNDER HJULET: Her ble rullatoren truffet av bilen (Foto: Helge Corneliussen) I lengre tid før ulykken hersket det kaos i E 18-krysset på Risdal. Anleggstrafikk, kombinert med stor trafikk på Bergemoveien og E 18, førte til en rekke farlige situasjoner.

Ikke tiltak

Likevel var det ikke iverksatt tiltak for å hjelpe anleggssjåførene med å kjøre inn og ut av anlegget på stedet. Det var heller ingen øvrig trafikkdirigering.

Under siste dag av rettssaken mot den 36 år gamle sjåføren, ble nettopp sikkerheten på E 18-anlegget på Risdal et tema. En skiltplan viste at hovedentreprenør CJV E 18 hadde glemt å sette opp igjen busstopp-skilt ved krysset. Vitner fra CJV E 18 fortalte at skiltplanen var godkjent av Statens vegvesen.

Det fremkom også motstridende opplysninger fra ansatte i CJV E 18 om nødvendigheten av ryggehjelp og trafikkdirigering på ulykkesstedet var diskutert.

Umiddelbart etter dødsulykken ble denne adkomsten til anlegget på Risdal stengt, og krysset ble bygget om for å bedre sikre myke trafikanter.

Dom faller senere.