KRISTIANSAND: Onsdag lanserte Agder kollektivtrafikk et nytt sanntidssystem slik at passasjerene skal vite nøyaktig når bussen går.
– Dette er noe helt annet enn Metro-systemet. Alle de 120 bussene som går i rute i kristiansandsregionen er utstyrt med gps, sier Roald Morvik, rådgiver i Agder kollektivtrafikk (AKT), til Fædrelandsvennen.
Har du testet systemet? Si din mening i debatten under saken!
Fylkeskommunen har tidligere brukt mellom fem og ti millioner kroner på et sanntidssystem som ikke fungerte. Denne gangen er det brukt 15 millioner kroner. Alle Nettbuss Sør sine ruter i Kristiansand, plussrutene til Vennesla, Søgne og Songdalen, har fått sanntidssystem. KunHøvåg-ruten står foreløpig utenfor systemet.
– 34 digitale skilt er plassert ut, og om noen uker vil det bli mulig å følge bussene i sanntid gjennom vår reiseapp til mobiltelefoner. Dette vil gi busspassasjerer et mye bedre tilbud, sier Morvik.Han var en av de sju-åtte personene i AKT som gikk rundt for å kontrollere systemene og informere nysgjerrige busspassasjerer om hvordan det fungerte.
Fornøyde passasjerer
Ovenfor Fædrelandsvennen uttrykte de aller fleste busspassasjerene glede over det nye sanntidssystemet.
– Så sant det fungerer, så tror jeg dette kan bli veldig bra. Jeg har mange ganger ventet lenge i uvisshet. Med dette systemet vet jeg når bussen kommer hvis den er forsinket, sier Grete Hansen.
Hun tok bussen fra Hånes til Kvadraturen, og hjem igjen torsdag. 20-åringene Anett Bjelland Jakobsen og Anders Haukland tok bussen fra Grim til sentrum.
– Systemet virker bra. I tillegg er det greit at de opplyser over høyttaler om hvilke holdeplasser som er neste, sier de.
Våknet brått
Petter Amundsen (18) pendler til jobb i Kristiansand fra Vennesla hver dag. Han fikk en mindre hyggelig opplevelse etter å ha satt seg til rette i bussetet grytidlig onsdag morgen.
– Jeg våknet brått av en høy stemme som fortalte hva neste stoppested var. Slik fortsatte det hele veien. Det synes jeg var forferdelig unødvendig, sier Amundsen.
18-åringen legger til at han kommer til å kjøpe seg ørepropper og høre på musikk mens han slapper av på bussen fremover.
Spent direktør
– At dette kan oppleves litt intenst forstår jeg godt. Vi har kun fått to negative tilbakemeldinger, og de har gått på at lydnivået på meldingene om neste holdeplass er for høye, sier Siv Wiken, administrerende direktør i Agder kollektivtrafikk.
I over ett år har Wiken og hennes kolleger jobbet med systemet. Hun tok selv bussen og snakket med passasjerer om det nye systemet onsdag ettermiddag,– Det er spennende å lansere dette systemet. Nå har jeg selv kjørt noen runder og det ser ut som det fungerer bra. Endelig slipper passasjerene å vente uvitende på forsinkede busser, sier hun.
Nye muligheter
Wiken legger til at for Agder kollektivtrafikks informasjonstjeneste er dette et fantastisk verktøy.
– Operatørene ved ruteopplysningen 177 har tidligere mottatt en avviksmelding, ringt opp bussen og deretter gitt tilbakemelding til passasjeren. Nå kan vi enkelt si at bussen kommer om to minutter, eller står fast i kø. Vi kan også opplyse på tavlen hvis køen står etter ei trafikkulykke, sier direktøren.