STRØK: Rødruss Kaia Jarlsby (18) fortvilet da det viste seg at den lilla russebilen ikke er klar til dyst. Allerede neste helg skal hun og venninnene ut på langtur til Oslo. Foto: Jon Anders Skau
VENTER: Kaia Jarlsby (18), Tonje Norheim (18), Emilie Mitchell (19) og Malene Tønnesland (19) fryktet for budsjett og Tryvann-tur etter at bilstereoen strøk på testen. Foto: Jon Anders Skau
LEKK EKSOS: Malene Tønnesland (19) tar lekkasjen i eksosanlegget i nærmere øyesyn. Foto: Jon Anders Skau
GOD STAND: Kjøretøyinspektør Thor-Inge Kostøl kan fortelle at alt er i orden med bremsene. Med unntak av et lekk eksosrør er dermed alt i sin skjønneste orden. 2. mai er det etterkontroll, men Kaia Jarlsby (18) og Tonje Norheim fikk beskjed om at det helt sikkert var mulig å få orden i papirene før treffet på Tryvann neste helg. Foto: Jon Anders Skau
IKKE SÅ GALT LIKEVEL: Den tekniske testen av bilen gikk bra, så trolig slipper Tonje Norheim (18), Malene Tønnesland (19), Emilie Mitchell (19) og Kaia Jarlsby (18) å punge ut med de største summene. Foto: Jon Anders Skau

KRISTIANSAND: — Det her kan bli dyrt. Dere kan like gjerne overføre 10.000 med en gang, sier Malene Tønnesland (19) pessimistisk.

— Nei, ikke si det da, svarer Kaia Jarlsby (18).

Russejentene fra Kristiansand har akkurat fått beskjed om at den 14 år gamle Transiten trenger flere utbedringer før den kan ut på landeveien.

— Det var visst problemer med noen ledninger. Dessuten tisser den fra eksospotta, sier Jarlsby.

Ford Transiten må dermed ha nok en overhaling før den er klar for sin tredje sesong som russebil. De åtte jentene som har kjøpt den sammen er lite lystne på å hive i enda mer penger.

— Vi har nok brukt 5000 kroner hver, sier Emilie Mitchell (19).

Det meste har de likevel gjort selv, som å male den lilla.

— Vi er seks rødruss og to blå. Vi klarte ikke bestemme oss for fargen, så det ble lilla, sier Jarlsby.

Brannfarlig anlegg

Den største utfordringen viser seg å være ledningene fra stereoanlegget. Kjøretøyinspektør Thor-Inge Kostøl i Statens vegvesen har gitt beskjed om at dette må utbedres før den blir godkjent.

— Det var en del strømkabler som hang og slang der sjåføren sitter. Dersom disse vikler seg rundt pedalene kan det oppstå farlige situasjoner. Dessuten er det også brannfarlig, sier Kostøl.

Han påpeker i tillegg at høyttalerne lenger bak i bilen var dårlig sikret.

— En russebil må jo ha litt lyd. Men hvis høyttalerne løsner under en bråbrems kan det gå skikkelig ille, sier Kostøl.

Blir ikke så dyrt

Trolig er jentenes bekymring noe overdrevet, for ifølge Kostøl viste det seg at bilen egentlig er i ganske så god stand.

— Teknisk er det ikke så mye å peke på. Det eneste er disse kablene og eksosanlegget, sier Kostøl.

- Da blir det kanskje ikke så dyrt?

— Nei, det tror jeg ikke.

- Tror du den tåler en sesong som russebil også til neste år?

— Vel. Det er mulig, men de neste får nok en jobb, smiler han.

3 av 40 godkjent i Arendal

I går gjennomgikk russebilene i Arendal en tilsvarende kontroll. Da viste det seg at kun 3 av 40 biler var i god nok stand. Jentene fra Katta og Gimle sier at de er veldig opptatt av at bilen skal være sikker.

— Sikkerheten er første prioritet. Vi har bestemt at to personer alltid skal være edru, slik at sjåføren får selskap, sier jentene.

De forteller at bilen skal ut på langtur allerede til neste helg, da det er russetreff på Tryvann i Oslo. De håper dermed å få alt i orden til da.

Ingen avskiltet

Ved 17-tiden onsdag hadde veivesenet kontrollert rundt 30 biler.

— Vi holder på utover kvelden. Det pleier å være rundt 40 biler, som er de fleste bilene i Kristiansand-området, sier koordinator Åse Uleberg i Statens vegvesen.

- Har dere funnet noen grove mangler foreløpig?

— Det har jeg ikke oversikten over nå, men det er ingen biler som har vært i så dårlig stand at de har blitt avskiltet, sier Uleberg.