LYNGDAL: — Jeg er virkelig bekymret. Turistene kommer hit for å oppleve uberørt natur, men får se noe helt annet. Det er stor forskjell på å ha en levende havn, og en stor opplagshavn. Vi må ikke glemme at det er takket være alle gjestene på de lokale campingplassene, hotell og private hyttene at Lyngdal har utviklet seg til en stor handels- og reiselivsdestinasjon, sier reiselivssjef Anne Grete Løland.

Det store olje- og gassproduksjonsskipet og den første av tre oljerigger ruver godt innerst i Rosfjorden. Foto: Torbjørn Witzøe

To nye rigger

Per i dag ligger det totalt fem seismikkskip (hvorav to på privat kai), et olje— og gassproduksjonsskip og én oljerigg i opplag innerst i Rosfjorden. Ytterligere to oljerigger er ventet inn i løpet av høsten.

Reiselivssjefen mener det burde vært gjennomført en konsekvensanalyse før en sa ja til å ta imot så mange fartøyer i opplag.

Stig Ubostad frykter at opplag av stadig flere skip og oljerigger vil bidra til at turister drar andre steder enn til Lyngdal, der familien driver Rosfjord strandhotell og Rosfjord camping. Foto: Torbjørn Witzøe

Familien Ubostad, som i generasjoner har drevet Rosfjord camping og Rosfjord Strandhotell, er også svært kritiske til utviklingen.— Dette er trist. Jeg føler at kommunen går i feil retning, og at enda flere båter og rigger vil få negative konsekvenser for oss og andre i reiselivsbransjen. Bare vårt hotell og campingplass sysselsetter 60-70 personer. Det er uforståelig at kommunen ikke har gått i dialog med den lokale reiselivsbransjen før de sa ja til dette. Vi ønsker et samspill der opplag begrenses og kontrolleres slik at flere enn havnas interesser ivaretas, sier Stig Ubostad.

- Dette er høyrisiko

Daglig leder Atle Homme i Sørlandsbadet mener det er høyrisiko å tillate en så omfattende opplagsvirksomhet innerst i fjorden. Badelandet ligger på stranden med Rosfjord Strandhotell og Rosfjord camping på den ene siden og Lyngdal Bibelcamp på den andre siden.

— Vi selger beliggenhet når vi skal få folk til å besøke oss. Jeg er usikker på hvordan dette vil påvirke vårt anlegg som årlig har 200.000 besøkende. Sørlandsbadet genererer alene 100 millioner kroner i ringvirkninger til regionen, sier Atle Homme.

- Overdreven frykt

Fungerende havnesjef Roy Fredbo innrømmer gjerne at båter og rigger i opplag ikke er en estetisk nytelse, men han tror reiselivsnæringens frykt er overdreven.

Fungerende havnesjef Roy Fredbo i Lyngdal mener turistnæringen kan leve side om side med skip og rigger i opplag. Foto: Torbjørn Witzøe

— Det har tross alt periodevis vært fartøyer i opplag i Rosfjorden siden 70-tallet, og reiselivsnæringen utviklet seg positivt ved siden av denne. Vi har strenge regler for støy og har nulltoleranse for utslipp. Vi har tross alt en badestrand som nærmeste nabo, sier Roy Fredbo.Havnesjefen skulle gjerne hatt mer plass til opplag, men med de to riggene som det er bestilt plass til er det snart fullt i Holmsundet. Det har imidlertid vært arbeidet for å tilrettelegge for opplagvirksomhet ved Hausvik som ligger litt lengre ut i Rosfjorden.

God butikk

— Det er ikke tvil om at båter og rigger i opplag er god butikk for havnekassa. Det har også blitt investert millioner i infrastruktur i form av pullerter, strøm og vannforsyning. I tillegg har lokalt næringsliv fått gode inntekter i form av arbeidsoppdrag og salg av varer og utstyr, sier Roy Fredbo.

Mens havnekassa og eier av privat kai gjør gode penger på skip i opplag, frykter reiselivsnæringen at turistene skal velge bort Lyngdal. Foto: Torbjørn Witzøe

Regional støtte

Den lokale reiselivsnæringen får full støtte fra næringsklyngen Usus som organiserer over 100 medlemsbedrifter innen reiseliv, opplevelse og kultur på Sørlandet og Telemark.

— Skjærgården er Sørlandets kjerneprodukt, og det vil få konsekvenser om naturen her forringes. Det er naivt å tro at turistene kommer uansett. De er kvalitetsbevisste, og kan de velge mellom utsikt til oljerigger og uberørt natur er valget enkelt. Turistene finner fort andre steder å feriere, sier daglig leder Heidi Sørvig i Usus.