KRISTIANSAND: — Grovt og umoralsk, fnyser Torill Frislid Gustafson (27) fra Vennesla.

— Dette er ureglementert og fullstendig uakseptabelt, sier Roar Markussen, distriktssjef i Reitan Service Handel, som driver Narvesen og Seven Eleven Storkiosker.

Sist lørdag sto Torill forgjeves flere timer i kø foran Narvesen-kiosken hvor den oppsagte jobber, for å sikre seg billett til U2-konserten i Oslo 27. juli.

Narvesen selger konsertbilletter online. Men systemet brøt sammen, mens hundrevis av kunder ventet på å sikre seg billett. Torill var blant de mange som ga opp.

Fikk napp

Dagen etter sjekket Torill internett for mulige billetter. På nettauksjonsstedet QXL fikk hun napp. Hun kastet seg inn i budrunden på en billett og fikk tilslaget på 1250 kroner. Dobbelt så mye som veiledende pris.

Da hun skulle sjekke selgers navn, fikk hun hakeslepp. Det var nemlig den nå oppsagte innehaveren av Narvesen storkiosk i Markens gate i Kristiansand - der hun forgjeves sto i kø.

— Det går bare ikke an. Han har benyttet sin maktposisjon til å sikre seg selv billetter, som han deretter selger privat til langt høyere pris. Jeg kan ikke fatte at det er lov, sier Torill.

— Dersom flere Narvesen-ansatte driver på samme vis, er det ikke underlig at vanlige folk ikke får tak i konsertbilletter, sier hun.

Innehaveren av Narvesen storkiosk i Markens gate i Kristiansand, vedgår at han har solgt U2-billetter privat til høystbydende. Men han hevder at det kun dreier seg om seks billetter, som er det maksimale antall billetter en enkeltperson kan få kjøpt.

— Jeg kjøpte seks billetter privat, slik alle har anledning til. Jeg kan ikke skjønne at jeg har gjort noe galt, sier han.

Han vil ikke si hvor mye han tjente på handelen.

Han mener at flere andre i Narvesen-systemet har benyttet seg av muligheten til å sikre seg selv maksimal billettkvote, for så å selge dem privat.

Han forteller at han selv skal på U2-konserten, og at han har fått en kamerat til å kjøpe billett for seg.

Ikke lov

Det oppsto amper stemning sist lørdag da et hundretalls kunder ble stående timevis i kø foran Narvesen-kiosken, fordi han ikke fikk billettsystemet til å virke.

Innehaveren forteller at han likevel solgte 950 billetter til kunder lørdag, etter å ha fått butikkens billettsystem på beina. Alle som satte seg på venteliste, har fått billetter, ifølge innehaveren.

Roar Markussen, distriktssjef i Reitan Service Handel, som driver Narvesen og Seven Eleven Storkiosker, reagerer kraftig på butikksjefens private billetthandel. - Dette er ureglementert og fullstendig uakseptabelt. Narvesen-forhandlere skal selge billetter over disk, og ikke drive privat salg på bakrommet, sier han.

Markussen tok selv kontakt med innehvaeren tirsdag kveld for å få en avklaring.

— Denne saken skal vi rydde opp i. Vi er opptatt av at alle våre utsalg skal følge spillereglene. Ansatte skal ikke kjøpe billetter til seg selv for privat videresalg. Punktum, sier Markussen.

Resultatet av møtet ble at innehaveren ble oppsagt på stedet, i følge VG.