KRISTIANSAND: — Dette har vært en prosess helt fram til de siste dagene. I dag signerer vi endelig avtalen med J. B. Ugland Eiendom, som gjør dem til hovedaktør for kanalbyen, sa Jan Oddvar Skisland (Ap), leder av havnestyret i Kristiansand, under formiddagens pressekonferanse på Krutthuset.

Det betyr at det nå vil komme 670 leiligheter på Silokaia. J. B. Ugland Eiendom er svært fornøyd med å bygge boliger på et av byens beste områder.

Vraket hotellplaner

For bare en drøy måned siden uttalte havnestyreleder Skisland at han var åpen for hva silokaia kan brukes til.

—  Vi vil ikke legge oss opp i hva området skal brukes til. Det er opp til byutviklingsstyret, sa han til Fædrelandsvennen i begynnelsen av juni.

Nå blir det likevel et betydelig antall leiligheter på Silokaia.

I mai 2012 hadde Kristiansand havn KF klar en avtale med investor Glastad og fester Lantmännen om hotellbygging i kornsiloen. Havnestyret med Skisland og havnedirektør Halvard Aglen snudde 180 grader og hotellplanene gikk i vasken. De fryktet en langdrøyd prosess.

"For Kanalbyen Utvikling AS sin utvikling på Silokaia, er det helt uakseptabelt å ha en uavklart situasjon i inntil 4 år hva angår siloen og Silokaias skjebne. (...) Den økonomien som ligger i avtaleforslaget i saken hva angår silotomten, reflekterer etter vår oppfatning en pris til fordel for Kristiansand Havn KF som ligger langt under det som representerer ordinær markedsverdi (...)" skrev Aglen i et notat.

400 meter kaifront

Havneadministrasjonen har også utarbeidet skisser til hvordan de ser for seg en utbygging til over 300 millioner kroner på Lagmannsholmen. Havna vil få en 400 meter lang kaifront med plass til større konteinerskip og cruiseskip. I dag legger konteinerskipene til på innsiden av Lagmannsholmen, mens cruiseskipene klapper til kai ved Kilden på Odderøya. Når Kanalbyen skal bygges må cruiseskipene vekk, og da må det gjøres plass et annet sted.

Kommunen har satt av 140 millioner kroner til utbygging på Lagmannsholmen. En flytting av konteinerhavn til Kongsgård/Vige ligger veldig langt inn i fremtiden.

I Nasjonal Tranportplan er det satt av tre milliarder kroner til utvikling av Norges seks utpekte havner de neste ti årene. Kristiansand har en av disse havnene. Skisland og havnedirektør Aglen har tidligere uttalt i Fædrelandsvennen at de mener havna bør ha en god mulighet til å få 200 millioner kroner av disse midlene.