John Nielsen er dansk trailersjåfør og satt fast i Vatnebakken. Han kalte situasjonen katastrofal på grunn av dårlig salting og brøyting. Foto: Jarle R. Martinsen
Leder for Trafikkavdelingen i Vegvesenet Morten Nilsen sier til den danske sjåføren at han må få traileren inn til sides, den kommer ikke løs for egen maskin. Foto: Jarle R. Martinsen
Denne polske sjåføren hadde et svare strev med å sette på kjetting et stykke unna Vatnebakken. Han mislikte norsk vinter veldig... Foto: Jarle R. Martinsen

— Vi må til bunns i hvordan dette kunne skje igjen. Veivesenet burde ha all verdens erfaring etter de siste årenes kaos. Da burde de visst å unngå dette. En europavei skal ikke stenge på grunn av noen få centimeter snø i 2014, sier Glomsaker fra Frp.

- Hvorfor feies det ikke?

Nå vil han kalle inn både fagfolkene på gulvet og fagfolkene på toppen til oppvaskmøte. For han har et inntrykk av at mange parter ikke snakker godt nok sammen.

— Jeg får meldinger fra de som jobber på veien. De har mange forslag som ikke lyttes til. Det handler om spesielle former for sand i stedet for salt. Og det handler om å feie veibanen på utsatte steder. Vi må få svar på hvorfor ikke slike metoder brukes. Dette kan ikke fortsette. Det er en fallitterklæring at veien stenger så lett, sier Glomsaker.Nestleder i Lastebileierforbundet i Vest-Agder, Arne Frivoll, mener veivesenet har gjort mye riktig de siste årene. Han roser ombyggingen av Trybakken og han roser viljen til å øke beredskap og vedlikehold. Men også han mener det ikke gjøres nok.

— Vi mener politi og biltilsyn må føre mye tøffere kontroller med vogntog. Ser de et toakslet vogntog, er det bare å parkere det til veien er brøyta eller saltet skikkelig. Dessuten må saltingen i gang mye tidligere, sier Frivoll.

- Tidligere i gang

— Alle visste om snøsletta og de få kuldegradene som kom mandag. Da burde kanskje saltingen begynt kvelden før eller i hvert fall tidlig mandag morgen. Mitt inntrykk er at man ventet til ettermiddagen. Europaveien skal være svart, altså bar til enhver tid. Dette lille uværet burde man greid å håndtere. Det handler om nok ressurser tidlig nok, sier Frivoll.

Han forstår at E 39 er vanskelig å vedlikeholde og sier mengden vogntog er problematisk på en vei med svinger og kurver og bakker som er altfor krappe etter moderne standard.

— Jeg ser utfordringene. Men når man vet situasjonen er som den er, må vedlikeholdet skjerpes enda mer. Vi har etterlyst feiemaskin slik som flyplasser har. Ved å feie de mest utsatte områdene, og så kjøre mye salt på, skal dette gå an å takle, sier Frivoll.- For hvordan er det mulig at veien må stenge ved så lite snø? En europavei skal være farbar til enhver tid. Beregninger viser at det koster samfunnet 225.000 kroner per time veien er uframkommelig. Vi bruker ikke hest lenger, varelagrene er på bilene, sier Frivoll.

Kritisk ordfører

Ordfører i Mandal, KrFs Tore Askildsen, er også kritisk.

— Problemene på E 39 er veldig forutsigbare. Da handler det om å forberede seg. Veistandarden er helt tragisk. Vi har flere vogntog på E 39 enn på alle fjellovergangene i Sør-Norge til sammen. Men fram til vi får ny vei, må veivesenet gjøre sitt ytterste, sier ordføreren.

Askildsen synes det er merkelig at ikke veivesenet strør ekstra godt i de bakkene hvor man vet vogntogene stopper, og han forstår ikke hvorfor ikke veivesenet setter i gang med dette i god tid før snøen daler.