STOCKHOLM: SAS-gruppen opplevde et en kraftig nedgang i passasjertrafikken i mars. Antallet passasjerer falt med nærmere 17 prosent. Setekapasiteten gikk ned med 3.9 prosent i 2008. Den store nedgangen skyldes delvis at påsken i fjor falt i mars måned, og at SAS startet å sette sine fly på bakken for å møte den allerede fallende etterspørselen.

— Lavkonjunkturen og påskeeffekten slår sterkt ut på alle tall, forklarer investeringsdirektør i SAS, Sture Stölen.

— Vår internkontinentale trafikk ble rammet like hardt som flytrafikken til land som for eksempel Spania og Storbritannia, fortsetter han.

Hardt rammet

For SAS i Sverige falt trafikken med 12.6 prosent.

— Disse tallene er verre enn jeg hadde regnet med. Flytilbudet var på nivået med det jeg hadde forutsett, men SAS solgte langt færre billetter, sier analytiker ved Carnegie, Erik Gustafsson.

— Jeg hadde regnet med at de hadde solgt 70 prosent av billettene, men de solgte bare 64 prosent, la han til.

Økt trafikk

I Norge økte innenlandstrafikken på de sørlige rutene mens den falt på de lengre, nordlige rutene.

For Widerøe økte trafikken i mars med nærmere 14 prosent. Men denne økningen skyldes lavt passasjertall i påsken fjor.

SAS’ inntekter per passasjerkilometer, som er et viktig lønnsomhetsmål, økte imidlertid i februar med 2.6 prosent. Tallet for mars ventes å være enda bedre.

SAS skal de neste månedene stanse flyginger til 40 destinasjoner, dessuten sette 18 fly på bakken, ifølge den sist vedtatte spareplanen.