OSLO: SAS Norge legger ned sju nye utenlandsruter. To av dem forsvinner allerede nå i vår.
— Dette er ruter som ikke er lønnsomme og som rammes av finanskrisen, sier kommunikasjonsdirektør Thomas Midteide i SAS til Aftenposten.
Direkte kutt
Dette er en oversikt over rutene som forsvinner, siste flyvning står i parentes.
Palma de Mallorca (25. oktober)
Venezia (11. oktober)
Cagliari (4. oktober)
Palermo (25. oktober)
Malaga (25. oktober)
Madrid (30.april)
Warszawa (19. mars)
Skal lønne seg
Rutekuttene kommer som følge av den siste spareplanen i SAS, "Core SAS", som tar sikte på å renske ut ulønnsomme ruter for å rette opp en skakkjørt økonomi i selskapet. Programmet tar sikte på å spare 2.7 milliarder kroner.
Både Palma og Malaga er populære feriedestinasjoner for nordmenn. Når Madrid i tillegg forsvinner, står Oslo plutselig helt uten direkteforbindelse til den spanske hovedstaden. For noen måneder siden hadde SAS selskap av to andre aktører på ruten: Norwegian fra Oslo og Ryanair fra Torp.
De kuttene som kommer i dag kommer i tillegg til 13 ruter som SAS Norge tidligere i vinter har besluttet å legge ned:
London City, Napoli, Ibiza, Lisboa, Sevilla, Tenerife, Funchal, Malta, Bilbao, Chania (Kreta), Athen, Lyon og Valencia. SAS har dermed lagt ned 20 utenlandsruter på få måneder.
Alle disse ble lansert i en stor feriesatsing fra SAS i 2007, men fikk en kort levetid i det brutale møtet med finanskrisen.
For tynt grunnlag
Midteide frykter ikke at SAS med dette legger markedet åpent for konkurrentene, i første omgang erkerivalen Norwegian:
— Det er klart at det mulig andre aktører vil starte opp når vi trekker oss ut, men vi registrerer jo at også Norwegian har redusert sin Europa-trafikk og konsentrert seg mer om innenriksmarkedet i det siste. For oss er det ikke lønnsomt å operere disse rutene i dagens marked og da legger vi dem ned for denne gang. Vi kuttet en del slike ruter i fjor også, og det er veldig få av dem som er tatt opp igjen av andre aktører. Grunnen er nok at trafikkgrunnlaget dessverre er for lite akkurat nå, sier Midteide.