OSLO: SAS Norge legger ned sju nye utenlandsruter. To av dem forsvinner allerede nå i vår.

— Dette er ruter som ikke er lønnsomme og som rammes av finanskrisen, sier kommunikasjonsdirektør Thomas Midteide i SAS til Aftenposten.

Direkte kutt

Dette er en oversikt over rutene som forsvinner, siste flyvning står i parentes.

  • Palma de Mallorca (25. oktober)

  • Venezia (11. oktober)

  • Cagliari (4. oktober)

  • Palermo (25. oktober)

  • Malaga (25. oktober)

  • Madrid (30.april)

  • Warszawa (19. mars)

Skal lønne seg

Rutekuttene kommer som følge av den siste spareplanen i SAS, "Core SAS", som tar sikte på å renske ut ulønnsomme ruter for å rette opp en skakkjørt økonomi i selskapet. Programmet tar sikte på å spare 2.7 milliarder kroner.

Både Palma og Malaga er populære feriedestinasjoner for nordmenn. Når Madrid i tillegg forsvinner, står Oslo plutselig helt uten direkteforbindelse til den spanske hovedstaden. For noen måneder siden hadde SAS selskap av to andre aktører på ruten: Norwegian fra Oslo og Ryanair fra Torp.

De kuttene som kommer i dag kommer i tillegg til 13 ruter som SAS Norge tidligere i vinter har besluttet å legge ned:

London City, Napoli, Ibiza, Lisboa, Sevilla, Tenerife, Funchal, Malta, Bilbao, Chania (Kreta), Athen, Lyon og Valencia. SAS har dermed lagt ned 20 utenlandsruter på få måneder.

Alle disse ble lansert i en stor feriesatsing fra SAS i 2007, men fikk en kort levetid i det brutale møtet med finanskrisen.

For tynt grunnlag

Midteide frykter ikke at SAS med dette legger markedet åpent for konkurrentene, i første omgang erkerivalen Norwegian:

— Det er klart at det mulig andre aktører vil starte opp når vi trekker oss ut, men vi registrerer jo at også Norwegian har redusert sin Europa-trafikk og konsentrert seg mer om innenriksmarkedet i det siste. For oss er det ikke lønnsomt å operere disse rutene i dagens marked og da legger vi dem ned for denne gang. Vi kuttet en del slike ruter i fjor også, og det er veldig få av dem som er tatt opp igjen av andre aktører. Grunnen er nok at trafikkgrunnlaget dessverre er for lite akkurat nå, sier Midteide.