KRISTIANSAND: Selskapet får to nye ferger fra 2012 og de planlegger da seilinger mellom Kristiansand — Hirtshals hele året. I tillegg blir det seilinger Bergen – Stavanger – Hirtshals.

De to fergene tar 1500 passasjerer hver og har 300 lugarer. De skal leveres i april og oktober 2012, og seilingene starter i mai samme året.

Daglig avgang

Ifølge en pressemelding fra Fjord Line skal båten gå fra Hirsthals om morgenen og være i Kristiansand ved middagstid. Så returnerer den til Hirtshals om ettermiddagen. Overfarten tar fire timer.

De to fergene er helt like og bytter på å seile Kristiansand - Hirtshals. Båten som kommer til Hirsthals på kvelden, seiler nemlig videre til Stavanger og Bergen. Ifølge administrerende direktør i Fjord Line, Ingvald Fardal, vil de på denne måten klare å utnytte kapasiteten bedre. Dermed har de også klart å gjøre helsårsseiling lønnsomt.

— Vi har jobbet med å få til helårsseilinger fra dag en. Men det å finne et totalkonsept som gjør det lønnsomt har vært en utfordring. Når vi gjør det med denne løsningen, blir synergiene så store at vi også finner det økonomisk lønnsomt, sier Ingvald Fardal til fvn.no.

800 millioner

Det er Bergen Group Fosen som skal bygge de to nye fergene. Hver av de to fergene har en kostnadsramme på 103 millioner euro. Med dagens kurs tilsvarer det rundt 800 millioner kroner for hvert skip. Ifølge Ingvald Fardal er finansieringen ennå ikke helt i orden.

— Vi har god dialog med våre bankforbindelser, GIEK (Garantiinstituttet for eksportkreditt) og Eksportfinans om lån og garantier. Vi regner med å ha alle formaliteter på plass i løpet av kort tid sier Fardal i en pressemleding.

De nye fergene betyr at selskapet øker sin besetning fra 120 til 250 personer.