Hvis rederiet hadde klart det, ville 27 millioner gjester vært invitert til feiringen av 25 år i Kristiansand. Så mange passasjerer har nemlig gått om bord og blitt fraktet over Skagerrak mellom Kristiansand og Hirtshals.

Det tilsvarer 310 turer per kristiansander, regnet etter en befolkning på 87.446 innbyggere 1. januar i år.

Blant de noen og 30 gjestene som steg om bord i Superspeed mandag, dagen før selve bursdagen, var alle de fire siste pluss den nåværende linjedirektøren.

Den første av dem, Jan Walle, var linjedirektør de første sju årene og prosjektdirektør i Color Line da forhandlingene om kjøp av Fred. Olsen Lines startet.

Morten Skraastad og Per Arnstein Aamodt kom med gave fra Dyreparken. Foto: Reidar Kollstad

— Den første dagen med formelle forhandlinger, en fredag etter at børsen var stengt, endte dårlig. Styreformannen i Kristiansands Dampskipsselskap (ferjeselskapet til Fred. Olsen Lines), Anette Olsen, sa tvert nei til Color Lines bud. Vi følte vi hadde strukket oss lenger enn langt. Grytidlig neste morgen høynet vi likevel med 200 millioner, til 1,16 milliarder kroner. Det gikk Anette Olsen med på, sa Walle.

Overraskende

For de ansatte kom oppkjøpet som lyn fra klar himmel etter flere år med turbulens i og rundt Fred. Olsen Lines, selv om Fred. Olsen fire år tidligere uttalte at rederiet kom til å selge hele virksomheten, dersom det virkelig var slik at rederiet var uønsket i Kristiansand.

Med må kjøpet ble om lag 500 ansatte på skip og land.

Skipene som fulgte med fikk utpå nyåret 1991 nye navn på skutesidene. M/S «Borgen» ble M/S «Skagen», M/S «Bayard» ble M/S «Christian IV» og M/S «Bolero» ble døpt om til M/S «Jupiter».

Til skipenes historie hører det med at «Jupiter ble solgt til Finland i 1994, at Silvia Ana, verdens største enskrogede hurtigbåt ankom i 1997 og at Superspeed ble møtt med folkehav, fyrverkeri og hornmusikk da den gjorde sin første entre i Kristiansand 1. mars 2008. ## Jorda rundt

Ferjene med Color Lines logo på skorsteinen har i løpet av de 25 årene fraktet biler, busser, vogntog og tilhengere i en samlet lengde på 40.000 kilometer.

Altså tilsvarende jordas omkrets ved ekvator.

Blant gjestene var tidligere linjedirektør Reidar Fuglestad, Nåværende salgs- og markedssjef Nina Moland Andersen og tidligere produktsjef Liv Bergstøl. Foto: Reidar Kollstad

Jan Walle (1990 — 97), Reidar Fuglestad (1997 - 1999), Terje Marcussen (1999 - 2007), Odd Grønberg (2007 - 2014) og den nåværende, Nina Moland Andersen, som ikke titulerer seg som linjedirektør, men salgs- og markedssjef, gomlet raust pyntede danske smørbrød mens de i tur og orden takket for sist, minnet om mye godt som var og uttrykte håp om at sånn må det også bli mens de vekselvis delte og lyttet til minner og historier.

Reduserte utslipp

Begge deler medvirket Arnstein Ariansen sterkt til, ved sin ferjehistoriske film om Color Lines år i Kristiansand.

DÅP: 12. mars 2008 seilte Superspeed 1 inn i Kristiansand havn til dåpsmarkering. - Vi mørkla hele byen inn mot havna, og så kom båten inn med stort laser- og lysshow. 10.000 mennesker var til stede, det var musikk og en helt vanvittig stemning, sier markedssjef i Color Line, Nina Moland Andersen. Foto: Torstein Øen

Der hilste ordførerne som har eller hadde med Color Line å gjøre.Blant dem den nåværende, Harald Furre, som spesielt, og sett i lys av den ferske klimaavtalen i Paris, gledet seg over at det nye strømanlegget på land reduserer ferjenes utslipp av CO2 og svovel med 2300 tonn i året. Det tilsvarer utslipp fra 13.000 biler.

Nina Moland Andersen sa det som sier det meste om det å ha en god arbeidsplass:

— Hver dag, i de 20 årene jeg har vært ansatt har, har jeg elsket å gå på jobb.

Se video fra 2008:

Ferjetrafikk siden 1899

I 116 år har passasjerer blitt fraktet over Skagerrak mellom Kristiansand og Danmark. Her er noen av ferjene som har stått for overfartene:

D/S "Nyland" seilte mellom Kristiansand og Frederikshavn fra 1899 til 1912. Siden omdøpt til "Skjærsgaard", "Jønshorn" og "Solon". Forliste 16. februar 1921 35 mil ut av Vigo i Spania.
M/S "Harald Haarfager" krysset Kristiansand-Frederikshavn fra 1899 til 1938. Bortført av tyskere i april 1917 og kommandert til Stettin med mannskap, passasjerer og post. Skipet frigitt i august samme år. Grunnstøtte i 1938 ved Grønningen fyr. For dyrt å reparere og solgt til opphugging.
M/S "Jylland" ble bygd som en ubåtjager i 1943. Kjøpt av Mosvold Shipping fra Royal Navy i 1947. To år senere satt i sommertrafikk til Hirtshals. Sommerskip fra Arendal til Hirtshals fra 1958 til 1967. Hugget opp etter 45 år i fart.
D/S "Skagen" åpnet forbindelsen med Hirtshals 22. mai 1937. Solgt året etter til Chile og omdøpt til D/S "Moralda". Kantret og sank utenfor Alaska 3. august 1940. 80 mennesker omkom.
M/S "Skagerak I" i rute fra mai til september 1939. Rekvirert av Kriegsmarinedienststelle i 1940 og omdøpt til K.370 "Skagerak". Totalhavarerte etter engelsk flyangrep utenfor Egersund i 1944.
D/S "Gann" ble leid inn for trafikk fra 1946 til 1948 etter at Kristiansands Dampskipsselskap hadde mistet begge sine skip.
D/S "Jylland" i rute til Frederikshavn fra 1903 til april 1940. Beslaglagt av tyskere og seilt til Hamburg for omdøpning til D/S "Obra". Sprengt av miner og forliste utenfor øya Greifsvalder i april 1944.
M/S "Skagen", det andre i rekken, ble bygd i Arendal, innredet i Kristiansand og overlevert til Hirtshals-ruten i 1958. Seilte vekselvis fra Kristiansand og Arendal til 1973.
M/S "Skagerrak", også dette nummer to, fikk et kort liv med dramatisk endelikt. 7. september 1966, et drøyt år etter jomfruturen, sank skipet i Jammerbugt, nesten midtveis mellom Hirtshals og Hanstholm etter at en brottsjø slo inn i akterporten. Én person døde etter ankomst sykehus. 132 mennesker ble reddet.
M/S "Holmia" ble leid inn fra Silja Line som erstatning for "Skagerak" sommeren 1967. Solgt til Italia i 1970 og hugget opp etter flere mislykkede fartsområder i Middelhavet.
M/S "Christian IV", det første av dem, kom til verden i Ålborg. Seilte Kristiansand-Hirtshals fra 1968 til 1984 med unntak av sommerjobb fra Arendal i sju år og til Hanstholm i to år. 1
M/S "Buenavista" forserte Skagerrak med passasjerer fra 1971 til 1983 om sommeren og firkantruten Kanariøyene, Marokko, Spania og Nederland med sitrusfrukt om vinteren.
M/S "Bonanza" gjorde som "Buenvista", fraktet altså frukt om vinteren. Fra 1973 til 1980 dreide sommeren seg om Kristiansand, Arendal og Hirtshals. Så ventet 19 år mellom Kanariøyene.
M/S "Bolero" seilte i to år mellom Kristiansand, Vestlandet og Newcastle, og i tre år mellom Gøteborg og Kiel før ferja i 1981 ble satt inn mellom Kristiansand og Hirtshals. Gikk i sommerrute til Harwich og ble utleid til trafikk i Østersjøen før det kom tilbake til Skagerrak fram til 1991. Solgt til Color Line i 1990, fikk navnet "Jupiter" og fortsatte Kristiansand-Hirtshals om vinteren og Oslo-Hirtshals om sommeren fram til 1994.
M/S "Borgen", døpt av Wenche Myhre og inn til Hirtshals-ruten i 1975. Ble omdøpt til "Skagen" i 1991 og fortsatte over Skagerrak til 2004.
M/S "Viking III" seilte Kristiansand-Hirtshals 1975-76 og sommeren 1981. Har siden hatt en rekke navn for like mange selskaper. Lå en periode i opplag i Kongsgårdbukta, kjent som "Gabriel Scott", og den første investeringen til Masterferries.
M/S "Bolette" forserte Kristiansand-Hirtshals fra 1984 til 1988, med spesialoppdrag til Island og Polen.
M/S "Braemar" i Hirtshals-fart i 1985 pluss turer til Harwich og Newcastle. Fulgte ikke med på handelen da Color Line tok over i 1990. Solgt, fikk navnet "Anna Karenina" og fikk St. Petersburg-Kiel som ny rute.
M/S "Bayard" var fra 1990 kjent som "Christian IV" og gjorde i 17 år tjeneste mellom Kristiansand og Hirtshals. Den ble avløst av Superspeed i 2008. I etterkant har "Christian IV" blant annet tjent som flytende hotell under navnet "MS Wind Perfection" i Kattegat.