Hvis rederiet hadde klart det, ville 27 millioner gjester vært invitert til feiringen av 25 år i Kristiansand. Så mange passasjerer har nemlig gått om bord og blitt fraktet over Skagerrak mellom Kristiansand og Hirtshals.
Det tilsvarer 310 turer per kristiansander, regnet etter en befolkning på 87.446 innbyggere 1. januar i år.
Blant de noen og 30 gjestene som steg om bord i Superspeed mandag, dagen før selve bursdagen, var alle de fire siste pluss den nåværende linjedirektøren.
Den første av dem, Jan Walle, var linjedirektør de første sju årene og prosjektdirektør i Color Line da forhandlingene om kjøp av Fred. Olsen Lines startet.
— Den første dagen med formelle forhandlinger, en fredag etter at børsen var stengt, endte dårlig. Styreformannen i Kristiansands Dampskipsselskap (ferjeselskapet til Fred. Olsen Lines), Anette Olsen, sa tvert nei til Color Lines bud. Vi følte vi hadde strukket oss lenger enn langt. Grytidlig neste morgen høynet vi likevel med 200 millioner, til 1,16 milliarder kroner. Det gikk Anette Olsen med på, sa Walle.
Overraskende
For de ansatte kom oppkjøpet som lyn fra klar himmel etter flere år med turbulens i og rundt Fred. Olsen Lines, selv om Fred. Olsen fire år tidligere uttalte at rederiet kom til å selge hele virksomheten, dersom det virkelig var slik at rederiet var uønsket i Kristiansand.
Med må kjøpet ble om lag 500 ansatte på skip og land.
Skipene som fulgte med fikk utpå nyåret 1991 nye navn på skutesidene. M/S «Borgen» ble M/S «Skagen», M/S «Bayard» ble M/S «Christian IV» og M/S «Bolero» ble døpt om til M/S «Jupiter».
Til skipenes historie hører det med at «Jupiter ble solgt til Finland i 1994, at Silvia Ana, verdens største enskrogede hurtigbåt ankom i 1997 og at Superspeed ble møtt med folkehav, fyrverkeri og hornmusikk da den gjorde sin første entre i Kristiansand 1. mars 2008. ## Jorda rundt
Ferjene med Color Lines logo på skorsteinen har i løpet av de 25 årene fraktet biler, busser, vogntog og tilhengere i en samlet lengde på 40.000 kilometer.
Altså tilsvarende jordas omkrets ved ekvator.
Jan Walle (1990 — 97), Reidar Fuglestad (1997 - 1999), Terje Marcussen (1999 - 2007), Odd Grønberg (2007 - 2014) og den nåværende, Nina Moland Andersen, som ikke titulerer seg som linjedirektør, men salgs- og markedssjef, gomlet raust pyntede danske smørbrød mens de i tur og orden takket for sist, minnet om mye godt som var og uttrykte håp om at sånn må det også bli mens de vekselvis delte og lyttet til minner og historier.
Reduserte utslipp
Begge deler medvirket Arnstein Ariansen sterkt til, ved sin ferjehistoriske film om Color Lines år i Kristiansand.
Der hilste ordførerne som har eller hadde med Color Line å gjøre.Blant dem den nåværende, Harald Furre, som spesielt, og sett i lys av den ferske klimaavtalen i Paris, gledet seg over at det nye strømanlegget på land reduserer ferjenes utslipp av CO2 og svovel med 2300 tonn i året. Det tilsvarer utslipp fra 13.000 biler.
Nina Moland Andersen sa det som sier det meste om det å ha en god arbeidsplass:
— Hver dag, i de 20 årene jeg har vært ansatt har, har jeg elsket å gå på jobb.
Se video fra 2008:
Ferjetrafikk siden 1899
I 116 år har passasjerer blitt fraktet over Skagerrak mellom Kristiansand og Danmark. Her er noen av ferjene som har stått for overfartene: