Med sosiale medier har forbrukere fått et atomvåpen i hånden, mener TorWallin Andreassen, professor i tjenesteinnovasjon ved Norges Handelshøyskole oggrunnlegger av Norsk Kundebarometer.

Negativt vareprat har alltid eksistert. Nåhar praten gått fra en til en-samtale, til å bli verdensomspennende. Det viserden siste tidens debatt, med blant annet bloggeren Sophie-Elise og Freia ihovedrollene som David og Goliat.

NHH-professor Tor Wallin Andreassen.

— Selskapene er livredde for å bli boikottet fordi omsetningen da treffesumiddelbart. Det er et språk ledelsen forstår, sier Andreassen.

Bugnet avoljen i butikkhyllene

Hver nordmann får i seg tre kilo palmeolje årlig, fant Regnskogfondet ogGrønn Hverdag ut i 2012. De kartla over 550 matvarer. 340 av dem inneholdt denmiljøskadelige og usunne palmeoljen. Bruken av den forhatte oljen i norskematvarer, er blittredusert med rundt 70 prosent, siden kampanjen tilRegnskogfondet startet.

Disse er frie for palmeolje:

• Mills-produkter

• Stabburet-produkter

• Kvikk Lunsj

• Rema1000-produkter

• Sæthre-kjeksene Bixit, Bokstavkjeks, Gjende ogKornmo, Mariekjeks og Digestive

• Santa Maria taco-produkter

•Unil-produkter

• Norges-Gruppen-produkter

• Barnegrøt fra Småfolk

•Mat servert på Clarion-hoteller

• Lefser og kaker fra Orkla FoodsNorge

Fullstendig liste over alle produkter med palmeolje, kan du finne på palmeoljeguiden.

— REMA 1000 er de som har kommet lengst og gjort det til sin fanesak. De harvalgt å fjerne oljen fra alle sine egne produkter og si nei til nye produktersom har oljen i seg, forteller Vemund Olsen, seniorrådgiver i Regnskogfondet.

Matvarekjeden fjerner foreløpig ikke merkevarer fra andre produsenter, foreksempel Freia-produkter.

Har takketnei til nyheter

— Hos oss er palmeolje et tungtveiende kriterium ved innkjøp av nyematvarer. Vi takker og har takket nei til nyheter som inneholder palmeoljeuavhengig av hvem som selger varen, oppgir Marianne Moen, kommunikasjonssjef iREMA 1000. Palmeolje-saken betyr mye for bedriften. Deres mål er at alle leverandørenereduserer sitt forbruk av palmeolje der det er mulig og at det for øvrig kunbenyttes sertifisert og sporbar olje.

Verstingene

Taco, kjeks, sjokoladepålegg, nudler, margarin og salt snacks har værtverstingene. I tillegg buljong, sjokolade, bakervarer, frokostblandinger,frossenmat, turmat og sauser.

Fra 13. desember 2014 ble alle pålagt å oppgi hva slags olje matvareneinneholder. Før ble det vanligvis kamuflert og merket som vegetabilsk fetteller vegetabilsk olje.

— Nesten ingen av selskaper hadde tidligere noen formening hvor oljen komfra, de kjøpte det de trodde sertifisert olje. Da vi ba de om å garantere forat oljen ikke har bidratt til avskoging av Regnskogen, sluttet de isteden åbruke det fordi de ikke klarte å få tak i riktig sertifisert olje, fortellerOlsen.

Sosiale medier har vært en nyttig verktøy for organisasjonen. Menneskerengasjerer seg lettere i forbrukerkampanjer og samler seg rundt krav det erenkelt å forholde seg til.

— De fleste liker å føle at de bidrar til en god sak.

Forbrukernefår makt

Andreassen tror man går i en retning av at forbrukerne i større gradetterspør produkter og tjenester som gjør det mulig å leve et bærekraftig liv.Noe som bekreftes av den ferske undersøkelsen «Next Normal».

— Når kundene slutter å kjøpe et produkt fordi de mener det er farlig oguvennlig, går det ut over lønnsomheten. Til og med Toro måtte endre sintaktikk. Lenge var deres argument at de brukte palmeolje fordi det varbilligere, men når kundene ikke lenger ville kjøpe produktene, måtte de endrekurs. Det er et tidsspørsmål om når Freia kommer etter, mener NHH-professoren.