Så mye betyr trening for psyken

Om du sliter med dørstokkmilen, så ta i alle fall på joggeskoene og gå ut. Du vil garantert være i bedre humør etter en tur, sier Johan Kaggestad.

Publisert

Treningen i seniorgruppen er bra både for det fysiske, psykiske og det sosiale, synes fra venstre Sigrun Eiane, Olav Eiane, Liv Høiskar og Odd Kjell Bru ved Elixia Forus. Foto: Fredrik Refvem

Vi trenger treningen for å få overskudd til resten av dagen, sier Janne Fjælberg (42), til venstre, med datteren Oliva (7 md.) og Kristin Reke (31) med sønnen Neo Alexander (8 md.).

  • Turid Furdal

— Noe av den primære effekten av trening, er at du opplever at du mestrer kroppen bedre. Dette gir deg bedre selvfølelse og motvirker angst og depresjoner, sier Kaggestad.

— Andre positive effekter av trening, er at du sover bedre, at du kan få kroppsendringer som gir deg et bedre selvbilde, og at evnen din til å mestre stress blir bedre. Treningen blir i seg selv en sikkerhetsventil; et sted du kan koble av. I tillegg blir du bedre kjent med deg selv og hvordan du reagerer, slik at du blir bedre rustet til å takle vanskelige situasjoner ellers i livet. Selv har jeg brukt trening som problemløsningstid, og jeg har ofte kommet tilbake med gode ideer, sier Kaggestad.

- Like god effekt som piller

Johan Kaggestad var en pionér på å ta i bruk trening som en del av behandlingen innen psykiatrien.

Han er kjent som personlig trener for Ingrid Kristiansen, og har i senere år vært TV 2s ekspertkommentator for Tour de France. Samtidig som Kaggestad trente verdensstjernene, startet han to ukentlige treninger for pasienter med moderate depresjoner, angst og misbruk ved Modum Bads Nervesanatorium. Han var en pionér på å ta i bruk trening som en del av behandlingen innen psykiatrien og trente pasientene i 14-15 år.— Pasientene ved Modum var generelt i dårlig form. I begynnelsen av 1980-tallet var det relativt liten forståelse innen norsk psykiatri for at fysisk aktivitet henger sammen med psyken, sier Kaggestad.

Erfaringene fra Modum endte i doktorgradsavhandling. Trening har like god effekt som piller på mildere psykiske lidelser, konkluderte psykiater Egil W. Martinsen i denne studien.

Holdes oppe av trening

Firebarnsmor Janne Fjælberg (42) mener hun ikke hadde klart å takle hverdagen uten trening.

Trening er den magiske løsningen som gjør livet bedre. Både for pensjonisten og småbarnsmoren.

Janne Fjælberg tar med seg minstedatteren Oliva på syv måneder til treningssenteret hver ukedag.

— Jeg trenger trening for å takle min travle hverdag. Selv om jeg kan ha lite overskudd etter å ha sovet dårlig om natten, er det herlig å komme hit og trene. Jeg føler meg helt annerledes etterpå. Jeg blir mer opplagt, gladere, sier Janne Fjælberg.

Hun sitter i resepsjonen på Elixia Forus og mater datteren etter dagens trening.

Les også

Med ekstra vekt og demping kan staver gi deg bedre trening

En etasje over henne svetter en stor gjeng i alderen 60 til 86 år. Seniorgruppen trener sammen i sal to ganger i uken. Odd Kjell Bru har vært med fra starten for ti år siden. Da han mistet konen for et par år siden, kom depresjonen.— Jeg fant etter hvert ut at jeg måtte gjøre noe. Treningen har hjulpet meg opp igjen og videre i livet. Det hjelper på psyken å svette, sier Bru.

Han synes det gir en god følelse å ha gjort noe. Også tidligere i livet har han vært borti depresjon.

— Du har lett for å sette deg ned og synes synd på deg selv. Nå synes jeg det går veldig greit å komme seg ut for å møte denne kjekke gjengen her. Jeg stortrives på treningene, og tenker på de andre etterpå også. Jeg er rett og slett blitt glad i dem, sier Bru.

Svett lykke

Det fysiske, psykiske og det sosiale henger tett sammen, understreker Kaggestad.

— Også de som ikke er psykisk syke, vil få det bedre om de holder seg i aktivitet. Når du beveger deg med moderat intensitet, slik at du blir svett, så øker andelen endorfiner i blodet, slik at du får et hevet stemningsleie. Jeg er ikke så opptatt av intensitet, eller hvor langt eller fort man løper. Det aller viktigste for både den psykiske og fysiske helsen er å komme i gang og være i bevegelse.

Strategien hans på tunge dager, er å få på seg treningstøyet, komme seg ut, og begynne å gå. Klarer man det, så kommer gjerne lysten til å jogge eller å drive annen, hardere trening etter hvert. Andre tips som hjelper deg opp og ut, er å trene til faste tider og sammen med en større eller mindre gruppe.

Dokumentert effekt

— De siste fem årene har det blitt forsket mye mer enn før på hvilken effekt trening har på psykisk helse, sier Anders Farholm, som er stipendiat ved Norges idrettshøgskole.

Les også

Sju av ti nordmenn er ikke i nok aktivitet

— Trening har en dokumentert positiv effekt på milde og moderate depresjoner og angst og kan her fungere like godt som medisiner. For de med tyngre psykiske lidelser som schizofreni og bipolar lidelse, virker trening positivt for følelsen av velvære. Den gir pasientene et bedre sosialt liv og en opplevelse av å gjøre noe «normalt», sier Farholm.Han understreker at det er usikkert om man kan trene seg frisk fra en alvorlig psykisk lidelse.

— Spørsmål som ennå gjenstår å finne svaret på, er: Om trening påvirker symptomer på alvorlige psykiske lidelser, hvordan få denne gruppen til å bli mer aktiv, om intensitet har noe å si, og om det er noen forskjell på effekten av ulike typer aktiviteter og hvordan man utfører treningen, sier Farholm.

Publisert