KRISTIANSAND: Politikeren hevder overfor fvn.no at regjeringspartiene er interessert i å utsette avgjørelsen om Kjevik til etter valgkampen. Selv ønsker han at alle de seks flyplassene som kan få utsatt sine investeringer blir prioritert.

– Jeg mener at Avinor har vært en elendig eier. En av landets viktigste flyplasser har stått uten ressurser for å utvide i svært lang tid, tordner Høyre-politikeren og sikter til Kjevik.

Vil ha bedre tilbud

Gitmark mener at kostnadene for næringslivet blir alt for høye dersom det blir nødvendig med overnatting i Oslo i forbindelse med forretningsreiser ut i verden. Han får støtte av Terje Normann Johanssen, som er administrerende direktør i ScanTrade i Vennesla.

– Det er viktig for oss at tilbudet opprettholdes eller utvides. Vi bruker rutene både til København og Amsterdam og derfor er Kjevik viktig for oss, sier Normann Johanssen.

Privatisering en mulighet

Høyre-politikeren, som tidligere har krevd firefelts vei mellom Oslo og Mandal innen 2020 og høyhastighetstog mellom Kristiansand og Oslo, krever nå at Avinor blir pålagt av sine eiere å ruste opp flyplassene.

– Slik jeg ser det er det fint mulighet å tjene penger på Kjevik dersom flyplassen videreutvikles. Det finnes større kundegrunnlag enn de under en million reisende som bruker flyplassen årlig, sier Gitmark.

– Mange løfter

Tall fra Avinor viser at 915.000 passasjerer reiste til og fra flyplassen i fjor, hvor 234.000 passasjerer reiste til eller fra det store utland.

– Primært ønsker jeg at Avinor skal utbedre Kjevik, men det har de ikke gjort. Det har kun vært mange løfter og vi vil gi dem en siste mulighet. Dette er ikke bare en valgkampsak, men noe det er viktig å få gjort noe med. Tiden er i ferd med å renne ut og tålmodigheten forsvinner, sier Gitmark.