KRISTIANSAND: — Gladmelding og gladmelding. Vi ønsker ikke å stikke kjepper i hjulene for næringslivet i Kristiansand. Men skal Kristiansand Havn være godt vertskap, må de skaffe egnede plasser. Og det er ikke midt mellom tettbefolkede strøk som Lund og Søm, sier Sveinung Wiig Andersen fra Elgstien Vel.

Da oljeriggen Maersk Resolute forlot Kristiansand 29. november, etter 50 dagers forberedelser til livet på dansk sokkel, hadde Kristiansands næringsliv levert varer og tjenester for om lag 15 millioner kroner.

Det er ikke utenkelig at en og annen søvnløs sømsboer tar et lite glass musserende i kveld. Men det gjør definitivt ikke sjefene i Kristiansand havn.

- Skuffende

Maersk hadde svidd av over en million kroner på støydempende tiltak. Men de maktet aldri komme under nedre grense for nattestøy, som er 45 desibel. På toppen kom grenseløse mengder støy i mediene.

– Vi har fått klare indikasjoner fra Maersk at det ikke blir Kristiansand, bekrefter driftssjef Thomas Granfeldt jr. i Kristiansand Havn.

— En slik rigg i Kristiansand er så viktig, spesielt i disse ulvetider, fordi det betyr store inntekter for oljebaserte næringer og andre leverandører i området, poengterer han.

Havnen går glipp av flere hundre tusen kroner i avgifter og tjenester, men er mest bedrøvet på næringslivets vegne.

— Det er skuffende, men vi tar det til etterretning og jobber videre, forteller havnedirektør Stein E. Haartveit.

Samtidig har havneledelsen erkjent at forberedelsene ikke var gode nok, og at det ikke kommer på tale med nye rigger før støyproblemet er ryddet av veien.

— Vi ser både på hvordan vi kan redusere støyen i det aktuelle området, og om andre områder kan egne seg, opplyser Haartveit.

Nye rigger?

– Støyforholdene er en av mange faktorer. Som en ansvarlig virksomhet vil vi alltid ta hensyn til omgivelsene, opplyser kommunikasjonsansvarlig Birgitte Gam i Maersk Drilling til Fædrelandsvennen.

Hun sier stedsvalget ikke er endelig bestemt, men at det var flere fordeler ved å velge Kristiansand forrige gang: blant annet betydelig utstyrsleveranse og samarbeid med Aker MH, samt at riggen denne gang skal plasseres lenger sør på dansk sokkel.

Maersk brukte flere millioner kroner på å kartlegge bunnforholdene i Kristiansand. Utenfor det nye havneavsnittet i Kongsgårdbukta var bunnen både jevn og fast, mens i Vesterhavna fryktet man riggen ville synke et stykke ned i bunnen.

— Vi håper og tror vi kan tiltrekke oss nye rigger, sier havnedirektør Stein E. Haartveit.

Sømsboerne støtter havnens videre undersøkelser.

— Vårt poeng er ikke å skremme rigger og annen aktivitet ut av byen, men legge press på havnevesenet, som har gjort for dårlig forarbeid i første runde, sier Sveinung Wiig Andersen.