— Da vil jeg kunne fortelle mer om porteføljen av strekninger som skal ligge under veiselskapet, om finansiering og fremdrift, opplyser KetilSolvik-Olsen til Fædrelandsvennen.

Et statlig veiselskap er regjeringens oppskrift for raskere veiutbygging. Organiseringen av selskapet er nå til intern forberedelse.

Frp-nestlederen sier regjeringens innstilling er klar om et par måneder, før Stortinget ventelig vedtar selskapets etablering innen sommeren.

Følg Fædrelandsvennen på Facebook!

Sykler fra Oslo til Bryne

— Hvis Gud vil, skal jeg sykle fra Oslo til Bryne i begynnelsen av juli, fortalte samferdselsministeren da han lørdag feiret sin 43-årsdag med å tale på årsmøtet til Vest-Agder Frp.

Om ikke sykkelveiene i distriktet skal bli strødd med tegnestifter, bør jærbuen ha gode nyheter med seg i sykkelveska. Så som at E 39 skal realiseres raskt, det vil si innen ti års tid, som han selv har antydet.

- Ingen garanti, men en naturlig ambisjon. Det står jeg ved, sier Ketil Solvik-Olsen til Fædrelandsvennen.

Veiselskapet skal forestå utbygging av nye veistrekningeri kongeriket, langs E 39, E 18, E 6 med flere. Statsråden vil ikke si hvilkestrekninger som skal ha førsteprioritet, før regjeringen er blitt enig medVenstre og KrF.

Planleggingen er i full gang for ny, fire felts E 39 mellom Varoddbroa i Kristiansand, via en ytre ringvei nord for sentrum og deretter videre til Stavanger.

Statsråd Ketil Solvik-Olsen gjestet årsmøtet til Vest-Agder Frp på Scandic Bystranda i Kristiansand lørdag. Her prater han med stortingsrepresentant Åse Michaelsen, som for tiden har studiepermisjon. Foto: Vegard Damsgaard

Trolig vil det nye selskapet ta seg av prosjekter på jomfruelig mark, mens Statens vegvesen tar seg av bynære områder, så som strekningen Gartnerløkka— Breimyrkrysset i Kristiansand.- Vi trenger bedre organisering så vi ikke bygger noen få kilometer av gangen og E 39 ender i en skarp sving med rundkjøring, som ved Vigeland, påpeker Solvik-Olsen.

Strekningen Kristiansand- Stavanger kan for eksempel bli delt inn i fem etapper, der hver etappe blir ett anbud. Det kan likevel bli slik at flere etapper realiseres samtidig.

- Får mene hva han vil

Prosjektleder Nils Ragnar Tvedt i Statens vegvesen uttalte til Fædrelandsvennen i januar at han trodde utbyggingen til 60 milliarder kroner ikke var realistisk på så kort tid.

Les også:

Statsråden avviser at prisen blir så høy, men vil ikke gå i rette med veivesenets mann.

— Vi må bare gjøre nye vedtak så han ser at «oi, nå kan det løse seg», sier han.

Fylkeslederen i partiet er litt mer krass mot skeptikeren.

- Han får mene hva han vil. Dette handler jo om hva politikerne bestemmer seg for, og Frp står hardt på at fire felts vei må på plass fortest mulig, sier Arild Birkenes.

Han benytter hvert møte i landsstyret til å minne om det viktige veiprosjektet, som han kaller selve fotavtrykket til Frp i Vest-Agder.

— Allerede om to år er det byggestart for første etappe, som gjør at vi kan kjøre herfra til Mandal på 18 minutter, spår Birkenes.

Regjeringen har satt av 70 av totalt 100 milliarder til det såkalte infrastrukturfondet, der avkastningen brukes til å vedlikeholde veier. Det er ikke bestemt om midler fra dette fondet også skal tilfalle veiselskapet.