VENNESLA: — Jeg husker vi jobbet med saken den gang. Vi prøvde å lage mange gang- og sykkelveiplaner i kommunen, men strekningen Snømyr-Piningen nådde ikke opp, og andre prosjekter ble prioritert før. Vi fikk ikke penger, sier tidligere teknisk sjef og plansjef i Vennesla kommune, Peter Rosendahl.

450 meter for myke trafikanter

Fædrelandsvennen har kopier av reguleringsplanen som var utarbeidet i samarbeid med representanter for Snømyr og Lømtjønn vel og godkjent av bygningsrådet høsten 1993. I planbeskrivelsen var det regulert inn gang— og sykkelvei på vestsiden av fylkesvei 453 på til sammen 450 meter gjennom eksisterende boligområde.

Daværende teknisk sjef Peter Rosendahl sier planen nå er foreldet, og det må lages ny reguleringsplan for området.

Vanskelig forbindelse

— Hva tenker du om at politikerne i Vennesla vil ha tunnelforbindelse fra Ålefjærveien til den nye bydelen Venneslaheia?

— Det er vanskelig å finne en god veiforbindelse til Venneslaheia. Med økt trafikk på Ålefjæreveien, vil det tinge seg fram en gang- og sykkelvei i Piningen eller Varpekjerran, som vi kalte området, mener Rosendahl.

Fra 1400 til 5000 på 21 år

I den gamle reguleringsplanen er den gjennomsnittlige døgntrafikken (ådt) beskrevet med 1400 kjøretøy i 1991. I dag er den på 5000. Den vil mer enn dobles innen ti år. Mellom 1988 og 1992 var det åtte registrerte ulykker på den tidligere riksveien. Boligområdet Varpekjerran hadde 27 husstander.

I går sa KrFs gruppeleder Daniel Bakken at noe må gjøres med Ålefjærveien, som han beskrev som en krøttersti.

— Vi kan bare takke Vår Herre for at det ikke har skjedd alvorlige ulykker på veien, sier Bakken.

Ringvei Songdalen-Kjevik

Regionalsjef Kjell Abildsnes i Vest-Agder fylkeskommune sier det årlig bevilges rundt 100 millioner til fylkesveiene i Vest-Agder.

— Vi ser et behov for en ytre ringvei mellom Songdalen og Kjevik. Det er ikke bevilget penger, men strekningen Songdalen-Kulia-Mosby-Vennesla-Kjevik er markert i regionalplan for Kristiansandsregionen, sier Abildsnes.

Ny hovedatkomstvei til Venneslaheia vil kreve tiltak på Ålefjærveien.

Spleiselag

— I forbindelse med store utbygginger er veiutbedringer av og til et spleiselag mellom kommunen og fylkeskommunen. Ålefjærveien må konkurrere med andre prosjekter. Vennesla kommune må spille behovet inn for samferdselssjefen, sier han.