VENNESLA: — Jeg kjørte selv Ålefjærveien hver dag da jeg jobbet i Sørlandsparken. Det dramatiske er at veien er den samme, mens trafikken bare øker og øker. Ålefjærveien er en krøttersti, den er smal og svingete. Jeg føler virkelig med dem som bor langs den veien, sier Bakken.

Han ville aldri bodd ved fylkesvei 453 selv.

Støtter beboerne krav

I 2011 bestemte politikerne at en ny hovedvei til Venneslaheia, med tunnel fra Ålefjærveien, skulle utredes. Prisen var 150 millioner. Saken skal behandles i januar.

Nå mobiliserer beboere. De sier dagens trafikk går ut over bomiljøet og nattesøvnen. I Piningen mangler innbyggerne attpåtil gang— og sykkelvei.

— Jeg støtter dem som vil ha gang- og sykkelvei. Noe må gjøres, men kommunen kan ikke løfte det veiprosjektet, sier Bakken.

Ringvei på sikt

Fylkeskommunen er veieier. De har ingen snarlige planer om utbedringer, men sier de på sikt vil ruste opp ringveien fra Ryen i Tveit, via Vennesla og over Kulia til Songdalen.

— Hvorfor ville dere politikere ha hovedatkomstvei til Venneslaheia fra Ålefjærveien, og ikke Erkleivveien?

— Det må være en direktevei fra Venneslaheia til en fylkesvei. Det ville blitt store utfordringer om vi hadde valgt hovedvei fra Erkleivveien. Da måtte trafikken ned gjennom Graslia.

Ikke sikker på tunnel

— Hva tenker du om tunnelløsning nå?

— Det er langt fram, men personlig er jeg redd for at det ikke blir noe av, på grunn av kostnader og trafikkvekst på Ålefjærveien, sier KrFs gruppeleder.

- Vil bli enormt mye trafikk

Aps Solveig Robstad beskriver Ålefjærveien som en kjempeutfordring.

— Med en døgntrafikk på 5000 kjøretøy, er det per nå mer trafikk på den enn på deler av E 39 mellom Kristiansand og Stavanger. Det blir en utfordring med tunnel, det vil bli enormt mye trafikk. Det er ikke tvil om at noe må gjøres med Ålefjærveien, sier lederen av bygg- og miljøutvalget.

Ap mener tunnel fortsatt er det beste alternativet for å håndtere trafikken til og fra den nye bydelen Venneslaheia. Her planlegges 1300 boliger. Byggestart kan bli i 2016. — Tunnel er en kostbar affære. 150 millioner er et stipulert tall. Jeg tror det kan bli dyrere. Det er utbyggere som skal betale, og det vil bli mange tomter å fordele kostnaden på, mener Robstad.