Det skal mye til for at en kommune ikke oppfyller ønskene til en stor bedrift. Særlig når bedriften er så stor som National Oilwell Varco. De siste par årene har NOV ansatt like mange som det jobber i den tidligere hjørnesteinsbedriften Glencore Nikkelverk.

Nå er NOV noe av det nærmeste man kommer en hjørnesteinsbedrift i Kristiansand.

Men til tross for at alle ser hvor viktig det er å legge til rette for en slik bedrift, har Støodden-planene medført masse støy. Så mye at man internt i NOV nå snakker om «Støyodden».

Og protestene har kommet fra alle kanter. Røde og grønne politikere har protestert mot det de mener er solide omgåelser av etablerte planverk. Naboer har protestert mot utsiktene til mange parkeringsplasser i sitt nærmiljø. Ansatte har protestert mot at det ikke ble mange nok slike plasser. Arkitekter har protestert mot det de mener er et skrekkens eksempel på byutvikling uten helhetlig planlegging. Og miljøvernere har protestert mot at en bransje som fra før sliter med å rettferdiggjøre sin virksomhet i et klimaperspektiv, skal sørge for en solid økning i biltrafikken.

Selv klimaminister Tine Sundtoft har kommet med en sterk advarsel mot å legge til rette for en så stor etablering så langt fra godt utbygd kollektivtrafikk. Dermed satte hun i realiteten de sjakk matt, som håpet på en dispensasjon fra kommuneplanen. Vel har kommunen tidligere gitt dispensasjon fra parkeringsreglene på Andøya. Men det ville vært svært vanskelig politisk å innlate seg på noe liknende på Støodden, etter de klare føringene fra ordførerens partifelle på toppen av Klima— og miljødepartementet.

I lys av alt dette har NOV nå gjort det rette. For en hjørnesteinsbedrift skal ikke bare legges til rette for. Den bør også opptre slik at den ikke beskyldes for å ta seg til rette.

Nå blir det opp til politikerne i samarbeid med NOV å sikre at bedriften klarer å vokse seg enda større i Kristiansand. Med minst mulig støy.