Kristiansands kommuneplan setter grenser for hvor mange parkeringsplasser et nybygg kan ha. For National Oilwell betydde det 400 plasser, mens de ønsket 800. — Vi har en kommuneplan som er veldig streng og ambisiøs. Det er riktig å legge til rette for at folk skal ta seg fram mer miljøvennlig, men planen kommer med for strenge begrensinger for tidlig. Kollektivtrafikk og infrastruktur burde vært på plass før vi stiller så strenge krav til en utbygger, sier Arvid Grundekjøn (H), ordfører i Kristiansand.

Han mener Kristiansand kommune må vurdere å forandre reglene og får støtte fra KrF og Frp.

— Jeg tror nok at det er aktuelt. Vi har en regel som er lik over hele byen, så derfor kan det være fornuftig å se på dette på nytt, sier Grete Kvelland Skaara, gruppeleder i KrF og leder i byutviklingsstyret.

Urimelig

Både Skaara og Grundekjøn beklager at bedriften nå dropper planene om nytt hovedkontor. Grundekjøn mener det er betenkelig at bedrifter både i andre byer og andre deler av Kristiansand får bygge flere parkeringsplasser enn NOV.

— Jeg mener at det ikke har kommet godt nok fram et de fikk rammevilkår som var langt mindre gunstige enn det andre har fått. Vi har vært tidlig ute med store ambisjoner i kommuneplanen, men det er noe feil med rekkefølgen når infrastruktur og kollektiv ikke er på plass.

Fungerende gruppeleder i Frp, Stian Storbukås, kaller saken «fryktelig trist».

— Jeg kan ikke skjønne at Kristiansand kan kalles en pådriver for næringsutvikling etter dette, sier Storbukås som også er klar til å forandre parkeringskravene.

— Vi stiller strengere krav enn sammenlignbare kommuner, og det er heller ikke veldig mange måneder siden bystyret dispenserte fra kravet. At man i denne runden har inntatt en veldig rigid holdning, har absolutt ikke gitt noe godt resultat.

Nytt håp

Utbyggerne av området mener det vil bety nytt håp for å få NOV til Støodden hvis politikerne forandrer dagens regler (se egen sak). Politikerne er mer usikre.

— Jeg respekterer at de sier at det ikke lenger er aktuelt. Men dette er en fenomenalt dynamisk bedrift, og vi vet ikke hvordan de ser på sine lokaliseringsbehov framover, om det blir Støodden eller et annet sted, sier Arvid Grundekjøn.

Det vil også være en lang prosess å forandre reglene.

— Vi vet ikke om de har etablert seg på et annet sted i mellomtiden, sier Grete Kvelland Skaara.

Urealistisk

Gruppeleder i Ap, Mette Gundersen, tror det er lite aktuelt å forandre reglene.

— Men når saken blir aktuell igjen, så mener vi at kommunen fortsatt skal være medspiller og strekke seg langt for å imøtekomme ønsker fra denne viktige hjørnesteinsbedriften.

Hans Petter Horve (Miljøpartiet) synes ikke kommunen har vært vanskelig.

— De har hatt andre lokaliseringsmuligheter, så det nytter ikke å si at vi har vært strengere med NOV enn andre. De må gjerne slå seg sammen til ett miljø og vi har foreslått Jernbanetomta.