— I mange regioner ser det ut til at den lokale identiteten er så sterk at man ikke får rasjonelle løsninger på regionalt nivå. Hvis vi skal komme videre med kommunereformen, trenger vi modeller der den lokale identiteten og engasjementet ikke nulles ut, sier Røed til Fædrelandsvennen.

— Modellen er et konstruktivt innspill som er verd å diskutere. Den har fordeler, men også klare ulemper, sier Høyres ordførerkandidat i Kristiansand, Harald Furre.

Helge Røed er Ap-medlem i Lillesand bystyre, og pensjonert samfunnsforsker som gjennom en lang karriere har jobbet med styringsmodeller og regional utvikling, de seneste årene på Agderforskning.

Modellen han presenterer på kronikkplass i Fædrelandsvennen torsdag, innebærer at de sju knutepunktkommunene Kristiansand, Lillesand, Birkenes, Iveland, Vennesla, Søgne og Songdalen slår seg sammen.

Indirekte valg

I tillegg splittes Kristiansand i tre, slik at Vågsbygd, Kvadraturen og Randesund/Tveit får egne kommunedelsutvalg.

De ni kommunedelene får ett felles bystyre og hvert sitt kommunedelsutvalg. Mens politikerne til kommunedelsutvalgene velges direkte, skjer valg til bystyret indirekte gjennom kommunedelsutvalgene slik at alle ni er sikret representasjon.

NETT Stor-Kristiansand---bydelsutvalg.jpg

— Hovedpoenget mitt er å lage en modell som fanger opp det lokale samtidig som den sikrer god styring på overordnet nivå, sier Helge Røed.- For eksempel har Lillesand og Vennesla en veldig klar politisk og kulturell identitet, men samtidig integreres kristiansandsregionen mer og mer slik at vi er nødt til å samordne samfunnsplanleggingen på regionnivå, sier han.

Avhengig av Kristiansand

— Også i dag er det jo fagområder den enkelte kommune ikke klarer alene. Når det gjelder samhandlingsreformen klarer selv en kommune som Lillesand ikke å henge med i svingene. Kommunen klarer heller ikke å drive sin egen legevakt, og på utviklingssiden i skolen, er vi helt avhengig av Kristiansand, sier Røed.

Han vil legge den overordnede makt, myndighet og økonomistyring til bystyret, som i sin tur bestemmer hvilke saker som skal delegeres til kommunedelene.

Lokal kultur, sentrumsutvikling og ungdomsarbeid er blant eksemplene han nevner.

— Dette er en modell som ikke er ukjent andre steder i verden, og jeg mener den kan være aktuell mange steder i Norge, eksempelvis i Grenland og Stavanger-området, fortsetter Rød.

Det er i dag ingen lovhjemmel som tillater den valgordningen Rød-modellen foreslår, men han mener det er gode muligheter for at kristiansandsregionen kan etablere en forsøksordning.

— Jeg mener regjeringen bør se med interesse på en slik ordning, sier han.

Gamle kommuners interesser

Også ordførerkandidat Harald Furre (H) lanserte nylig tanken om 10-12 kommunedelsutvalg som skal ivareta nærdemokratiet i en ny storkommune. Han kommenterer Røds modell slik:

- Dette er et innspill som må diskuteres sammen med andre mulige modeller, sier ordførerkandidat Harald Furre (H). Foto: Heida Gudmundsdottir

— Fordelen er at alle deler av kommunen sikres representasjon, og det er ekstra viktig. Ulempen er at vi ikke får politikere som har i hovedoppgave å tenke helhet, sier han.Skepsisen bunner i at medlemmene til bystyret ikke velges direkte, men gjennom kommunedelsutvalgene:

— Da får vi lett en struktur som ivaretar de gamle kommunenes interesser framfor å tenke helhet i den nye kommunen, mener Furre.

— Men jeg vil ikke være for bastant, og det er et innspill som må diskuteres sammen med andre mulige modeller, sier han.

Verken Lillesands ordfører Arne Thomassen (H) eller Venneslas Torhild Bransdal (KrF) ønsker å kommentere modellen før de har studert den nærmere.