KRISTIANSAND: — Jeg er skuffet over flertallet. Det er mange fine floskler, men hvor er de konkrete tiltakene, spør SVs gruppeleder Melissa Jocelyn Lesamana (SV).

Hun står på Marviksletta, et område på Lund som de neste tiårene skal utvikles med rundt tusen nye boliger.

Her vil partiet SV ha en bortimot bilfri bydel, der fremkommelighet for buss, sykkel og fotgjengere har høyeste prioritet.

Klimadebatt i bystyret

Onsdag går den første generaldebatten om kommunens miljø- og klimamelding av stabelen i Kristiansand bystyre. Samme organ vedtok før jul at klimadebatten skal bli en årlig foreteelse.

Partiene har nå lagt fram sine merknader.

Illustrasjon av hvordan den sørlige delen av Marviksletta utvikles de neste ti årene. Her med krysset Marviksveien/ Nye Teglverks vei i forgrunnen. Foto: Rambøll

— Det er SV og Ap som er i førersetet for å ha en ambisiøs miljøpolitikk i byen. Vi har levert tre sider med konkrete merknader, tuftet på faglighet, hevder Melissa Jocelyn Lesamana overfor Fædrelandsvennen.Her heter det blant annet at ny gang- og sykkelbro over Otra må prioriteres i bymiljøavtalen, at veksten i kollektivtrafikk minimum skal følge befolkningsveksten, og at de ønsker gjennomgående kollektivfelt i sentrum.

Dessuten skal antall gateparkeringsplasser i Kvadraturen reduseres tilsvarende antall plasser i det nye parkeringsanlegget under Torvet - opp mot 450.

Eirik Dåstøl Langeland (Ap). Foto: Kjartan Bjelland

— Vi synes flertallet er tannløse og lite konkrete, spesielt med tanke på parkeringspolitikken og bymiljøavtalen, sier Eirik Dåstøl Langeland fra Ap, medlem av by- og miljøutvalget. - De vil ikke gå i detalj på faktiske grep som må gjøres for utslippsreduksjon. Det er tøffe tak, og vi er nødt til å begynne med en gang, sier Lesamana.

Hva angår Marviksletta, tar hun til orde for at deler av Østre Ringvei på sikt forbeholdes busser og myke trafikanter, og at parkeringsdekningen i bydelen settes til 0,5 per bolig, mot normalt 1,25. ## - Tar ikke lett på dette

— Da tror jeg ikke de har lest våre merknader. Vi har mye mer konkrete tiltak enn de har, mener gruppeleder Renate Hægeland fra Høyre, som har levert en liste sammen med koalisjonspartiene KrF, Frp, Venstre, Pp og Sp.

Renate Hægeland (H). Foto: Kjartan Bjelland

Det første hun peker på er et årlig klimaregnskap som skal vise politikerne effekten av tiltak, og hvor det må settes inn større innsats. Dernest er de opptatt av at alle kommunale innkjøp skal ta hensyn til klimautslipp.— Vi ønsker også å fjerne et betydelig antall gateparkeringsplasser, men vil se på hvor mange det blir når gatebruksplanen kommer.

Flertallet ønsker også kollektivgater i Kvadraturen, men samtidig vil de ikke påføre folk «unødvendige ulemper».

- Vi tar ikke lett på dette, men er opptatt av tiltak som virker - ikke symbolpolitikk. Når vi først skal gjøre det, må det være på basis av kunnskap om noe som virker og gir effekt, sier gruppeleder Hægeland.

SV og Ap foreslår at det skal fjernes like mange p-plasser på gateplan, som det anlegges nye under Torvet. Det vil si 400-450. Foto: Arkivfoto

Uansett partifarge er bakteppet ikke spesielt lystig lesning. Analyser viser at de totale utslippene av klimagasser i Kristiansand har hatt en økning sammenliknet med 1991, usikkert hvor mye. Målet i klimaplanen er en reduksjon på 20 prosent innen de neste fire årene.

Her i Narviksbakken vil Miljøpartiet de Grønne ha ett kollektivfelt i hver retning. Foto: Arkivfoto

Den største enkeltkilden til utslipp er veitrafikken, som utgjør 40-50 prosent — en økning på 35-40 prosent siden 1991. Målet er fem prosent reduksjon i 2020 sammenlignet med 1991, men det er langt fram dit.

Kollektivfelt fra Rona?

Miljøpartiet de Grønne vil ha handling fremfor fagre ord:

- Det er som å snakke om å slanke seg, man blir ikke slank av det. Man må ut og trene, kutte ut sjokoladen og brusen, sier gruppeleder Marte Rostvåg Ulltveit-Moe.

MDG mener kollektivtrafikken best fremmes ved å ta plass fra bilene og slippe bussen fram. Derfor foreslår de et fire kilometers kollektivfelt i begge retninger på E 18 mellom Rona og Bjørndalssletta øst for Kristiansand sentrum.

Marte Rostvåg Ulltveit-Moe (MDG). Foto: Kjartan Bjelland

— I Klimahandlingsplanen fra 2009 ble det bestemt at bussen skulle prioriteres foran biler. I 2016 står fortsatt bussen i kø øst for byen. Det eneste vi trenger er politisk vilje, litt maling og skilting. Det er verken dyrt eller vanskelig, sier hun. - Men det gir vel fort trafikkork?

— Det vet vi ikke før vi har prøvd. Da de stengte halve Smestadtunnelen i Oslo advarte veivesenet mot kork, men det ble det ikke. Folk er ganske oppegående, og skjønner at hvis bussen er kjappere er det mer attraktivt å ta buss, svarer gruppelederen.