LILLESAND: Dermed avviser den profilerte næringslivslederen og eks-politikeren alt ansvar i forbindelse med uhellene da MY ”Laika” grunnstøtte søndag morgen 22. mai i Ulvøysund. Da den leide yachten skulle trekkes av grunnen, smalt den inn i den fortøyde seilbåten SY ”Killingø” tilhørende Trond Tommelstad. Skaden er nå taksert til 800.000 kroner av Tommelstads eksperter.

– Dette blir jo en parodi, sier seilbåteierens advokat Pål Eide i Grimstad.

Mekling i retten

Foto: Tor Erik Schrøder (Scanpix)

.

15. november må Stangeland møte i Borgarting lagmannsrett, der han har anket bedrageridommen for å ha mottatt urettmessig stortingspensjon, som ga ham 60 dagers fengsel.

I desember er Stangelands selskap Flyfisk stevnet av Tommelstad for skadene på seilbåten hans. Da møtes partene til mekling i håp om å finne en løsning, før eventuelle hovedforhandlinger i retten i februar.

Men nå sier altså Stangeland til Fædrelandsvennen at han ikke har noe ansvar for det som skjedde.

– Men du har tilbudt saksøker en minnelig løsning. Hvorfor gjør du det hvis du ikke har noe ansvar?

– Jeg er en offentlig person og ville prøve å komme fram til en minnelig ordning for å slippe at navnet mitt ble dratt inn i dette. Men det har jo vært helt håpløst, sier Stangeland.

– Så du mener at du ikke har noe ansvar for det som skjedde?

– Jeg har ikke noe ansvar. Jeg var bare passasjer om bord, sier Magnus Stangeland.

– Men hvorfor er ditt selskap Flyfisk saksøkt i saken?

– Jeg skjønner ikke hvorfor. Det må du spørre dem om. Jeg har ikke noe ansvar for det som skjedde, sier Stangeland.

Parodi

– Dette blir jo en parodi, sier seilbåteierens advokat Pål Eide i Grimstad.

– Det hele høres oppsiktsvekkende ut. Til oss sier de noe annet. Stangeland har opptrådt ansvarlig ut i fra at de har chartret yachten. Stangeland har sagt at han skal ta seg av dette. Jeg oppfatter han som en mann som står ved sitt ord, sier Eide, som har vært i kontakt med både forsikringsselskap og rederiet Sagavik AS.

– Stangeland har sagt at han er ansvarlig. Kommer han med en ny forklaring nå, så er det lite troverdig. Han har tross alt tilbudt såpass store summer at det har vært grunnlag for diskusjoner, sier Eide, som bekrefter at det er snakk om beløp over 100.000 kroner. Kravet er på 800.000 kroner.

Eieren

Overfor Fædrelandsvennens journalist fortalte Magnus Stangeland ulykkesdagen at det var hans selskaper som hadde chartret yachten.

— Vi har leid yachten flere ganger av selskapet Laika Cruise som er eier av den, sa han i mai.

Fædrelandsvennen dokumenterte samtidig at kapteinen på MY "Laika", Stangelands venn Sigmund Stenersen, ikke hadde sertifikat til å føre yachten.

Sjøfartsdirektoratet som også vurder sertifikatsaken, sier at det fremgår av skipsregistrene av selskapet Sagavik AS er eier og dermed også ansvarlig rederi for fartøyet etter skipssikkerhetsloven. Sagavik AS har samme eiere og drivere som Laika Cruise, med styreformann Endre Haugland i spissen.

Foto: Scanpix

.

Fædrelandsvennen har spurt Sjøfartsdirektoratet om Sagavik AS har innrømmet reder-status i da uhellet skjedde, eller om yachten var leid ut med overført ansvaret til den som har charter.

– Vi forholder oss så langt til det som fremgår av skipsregistrene, nemlig at Sagavik AS er eier og dermed også ansvarlig rederi for fartøyet etter skipssikkerhetsloven. Dersom dette ikke skulle være tilfelle, vil det bli belyst i en eventuell saksbehandling av overtredelsesgebyr, sier kommunikasjonsdirektør Eilif Fjon. Direktoratet har hatt saken til behandling siden 31. mai og tror det vil komme en avgjørelse om kort tid.