LILLESAND: – Er det riktig at du ikke har sertifikat til å føre M/Y Laika?

– Jeg har søkt om dispensasjon og fått det. Skipskontrollen var om bord i går. Alt er i orden, ikke noe problem, sier Sigmund Stenersen og gjør det klart at han ikke vil si mer.

LES OGSÅ: – Sikten var god, farten høy

LES OGSÅ: Magnus Stangeland grunnstøtte

Ikke kvalifisert

Avdelingsdirektør Lars Alvestad i Sjøfartsdirektoratet avviser at Stenersen har fått dispensasjon til å føre M/Y «Laika».

– Sjøfartsdirektoratets avdeling i Oslo har vært om bord på besiktigelse. Det er gitt dispensasjon til fartøyet for en enkelt reise til Bergen. I forutsetning for dispensasjonen er det sagt at den skal ha kvalifisert mannskap.

– Er Stenersen kvalifisert?

– Nei, det er han ikke. Det er nå en annen kaptein om bord med nødvendige papirer, sier Alvestad.

– Vil det få konsekvenser at han har ført båten uten gyldig sertifikat?

– Det har vi ikke vurdert, sier avdelingsdirektør Alvestad.

Kapteinen. Tirsdag bekreftet Stenersen overfor Fædrelandsvennen at han førte yachten da den grunnstøtte i Ulvøysund søndag klokken 11. – Ja, det var jeg som var skipper om bord. Og la det bare være sagt: Magnus Stangeland hadde ikke ansvar verken for grunnstøtingen eller redningsoperasjonen. Det ansvaret er mitt, sa kapteinen Fædrelandsvennen.

Stenersen er gammel sjømann og kaptein på Nordsjøen. Men ifølge Sjøfartsdirektoratet har han fritidsskippersertifikat F5L. Med det kan han føre fritidsfartøy under 50 bruttoregistertonn.

I Norsk skipsregister er M/Y «Laika» oppført med en bruttotonnasje på 104. ## Loven

I Søgne bor tidligere sjøfartsdirektør Rune Teisrud:

– Hvilke konsekvenser har det for en reder å ha en kaptein på sitt fartøy uten gyldig sertifikat?

– Hvis rederen har gjort det med hensikt, altså med viten og vilje, har rederen forbrutt seg mot sjøfarts— og bemanningsforskriften. Det er rederen som skal sørge for kvalifiserte sjøfolk. Det er politiet som vurderer om det er brudd på skipssikkerhetsloven, og det kan straffes, sier han.

– Hvis rederen ikke visste, da har vedkommende kaptein lurt eller løyet om sine kvalifikasjoner. Da går rederen fri. Men rederen har uansett plikt til å undersøke at sertifikater og helseattesten i orden, sier Teisrud.

Styreleder Endre Haugland i Sagavik AS, som i skipsregisteret står oppført som eier, vil ikke svare på hvem som er reder for M/Y «Laika».

– Det har ikke dere noe med, sier han.

Han vil heller ikke svare på spørsmål om Magnus Stangeland, som har leid yachten, er å betrakte som reder.

– Jeg har ikke tid til å svare på dette, sier han.

– Er det ikke enkelt å svare på om det er dere som eier Yachten som er reder, eller om det er Stangeland som har leid den?

– Jeg har ingen kommentar til dette, sier Endre Haugland.

Ikke reder

Magnus Stangeland som leide M/Y «Laika», sier til Fædrelandsvennen at han ikke er reder.

– Visste du at Sigmund Stenersen ikke hadde sertifikat til å føre M/Y «Laika»?

– Jeg visste ikke det. Men nå har vi snakket med Sjøfartsdirektoratet, vi er på vei til Bergen, så vil vi komme tilbake til saken, sier Stangeland.

– Er det du som leier eller Sagavik som eier som er reder?

– Eller Laika Cruise. Det er ikke meg. Men jeg vil ikke blande dem inn i dette. Nå vil vi bare komme hjem og bli ferdig med saken, sier han.

– Får saken etterspill?

– Jeg tror ikke det, vi har snakket med direktoratet, sier Stangeland.

Opplagt

Sjøfartsdirektoratet har ikke vurdert kapteinens rolle.

– Dette er opplagt et brudd på regelverket, sier tidligere sjøfartsinspektør Leif Erik Wallerud i Søgne, som selv har kjørt i det aktuelle området flere ganger.

– Men han er gammel sjømann og har vært kaptein i Nordsjøen. Er det da uforsvarlig?

– Jeg mener grensen er absolutt. Jeg forstår han har seilt i mange år. Men internasjonale sertifikater må fornøyes hvert femte år. Hva slags erfaring denne kapteinen har, vet jeg ikke. Her er det uansett samme prinsipp som med bil. – Bot for å kjøre uten førerkort?

– Ja, her er det snakk om bot.

– Og i forhold til et forsikringsoppgjør?

– Det er opp til forsikringsselskapet. Men som på veien: Har du brutt lovverket og gjort feil, så stiller man svakt.

Positivt

– Så er det positivt at han har hatt moderat fart. (opplyst til to knop av kapteinen selv red.anm.) Men å ikke få med seg rød og grønn stake er jo helt håpløst, sier den tidligere sjøfartsinspektøren.

– Er mann proff så skal ikke slikt skje. Ikke minst med alle hjelpemidler man har, sier Wallerud.