— Dette er fjerde gangen jeg står på stand under Tall Ships Races. Arrangementet i Kristiansand har vært det dårligste. Jeg er ikke fornøyd med plasseringen jeg fikk, jeg bestilte tidlig for å få den beste plassen, sier Frederic Leroy, daglig leder ved Waffle Factory.

Han er ikke fornøyd med arrangementet og behandlingen han har fått av Teamworks, eventselskapet som har vært ansvarlig for salg av standplasser under Tall Ships Races.

Frederic Leroy er daglig leder ved Waffle Factory. Han mener at arrangementet ikke sto til forventningene. Foto: Martine Haugland

— Jeg er vant til at det er lang kø for å kjøpe vaflene mine, men denne gangen har det bare vært bra salg én dag. Arrangementet har ikke innfridd forventningene mine, fortsetter Leroy.

Forventet mer salg

Kai Johannessen, daglig leder ved Spekematbilen til Johannessen, er misfornøyd med at han måtte pakke ned standen sin én dag før arrangementet ble avsluttet.

Kai Johannessen, daglig leder ved Spekematbilen til Johannessen føler seg snytt for salgsinntekter. Foto: Martine Haugland

— Jeg har solgt en del, men vi hadde forventet mer folk og mer salg. Vi betaler såpass mye for å stå her, og jeg føler at vi har blitt snytt når det gjelder antall dager vi fikk stå på stand. På nettsidene står det at arrangementet varer i fire dager, men vi fikk bare boden oppe i tre. Arrangementet har ikke stått til forventningene. I løpet av Tall Ships Races i Ålesund solgte vi mer, sier Johannessen.Daglig leder i eventselskapet Teamworks, Christian Berthelsen, kjenner seg ikke igjen i kritikken.

Christian Berthelsen sier at han ikke kjenner seg igjen i kritikken til stand-selgerne. Foto: Amund Hestsveen

— Vi har gjort vårt beste for å gi alle en så god plassering som mulig. På dag én innså vi at noen boder hadde blitt plassert i smågatene, der det ikke gikk så mye folk. Dag to ble disse flyttet, og vi har hatt alle standene på steder der det har passert bra med folk, mener Berthelsen.Han forklarer at det ikke er selskapet selv som bestemmer plasseringen på standene innenfor de avgrensede sonene.

— Det er førstemann til mølla-prinsippet som gjelder. Når de bestiller plass, får de velge selv omtrent hvor de skal stå. Da er det slik at de som er raskest ute får de beste plassene, sier Berthelsen.

- Kan ikke tvinge folk til å kjøpe

Han legger til at det er enkelte faktorer som ligger utenfor selskapets kontroll.

— Vi legger til rette slik at standene står på steder der det passerer folk, men vi kan ikke tvinge folk til å kjøpe selgernes produkter. Vi kan heller ikke styre været, og når det er dårlig vær, er det mindre folk. Vi har ikke garantert noe, sier han.

Når det gjelder antall dager som standene skal stå, mener Berthelsen at alle selskapene ble godt orientert på forhånd.

— Vi har informert om dager og klokkeslett både gjennom samtaler, skriftlig informasjon via mail og gjennom en kontrakt som selgerne måtte skrive under på. Vi har hele tiden vært klare på at de bare får stå i tre dager, sier han.

Skuffet over regnet

Andre stand-selgere er mer misfornøyd med været.

Scolari Ivoluis Frenoh, daglig leder ved Aux délices de sarah hadde håpet på flere solskinnsdager. Foto: Martine Haugland

— Det har ikke gått så bra for oss. Første dagen var det masse regn og lite folk. Søndag gikk salget normalt, men totalt sett har vi ikke solgt så mye, sier Scolari Ivoluis Frenoh, daglig leder ved Aux délices de sarah.Birgit Langeid Susort, daglig leder ved Din perle hadde også forventet seg mer folk.

Birgit Langeid Susort, daglig leder ved firmaet Din perle ønsket seg flere folk til seilskutefesten. Foto: Martine Haugland

— Vi har vært litt uheldige med været. Når været er dårlig, er det jo færre folk som handler. Det ble en litt dårlig start, men det tok seg godt opp på søndag. Arrangementet har nesten innfridd forventningene mine. Men det ble mindre folk enn vi hadde håpet, spesielt på lørdagen.

Pål Helsing, daglig leder ved Kostymeparty.no har derimot lite å utsette på årets Tall Ships Races i Kristiansand.

Pål Helsing, daglig leder ved Kostymeparty.no er ikke skuffet over at det store salget uteble. Foto: Martine Haugland

— Det var kjedelig at været ble som det ble, men vi har hatt en jevn strøm av folk likevel. Det har vært mange flotte aktiviteter og mye som har skjedd i løpet av dagene. Vi er et lokalt firma og har hatt som mål å vise oss fram. Salget har ikke vært det viktigste for oss denne gang. For vår del så har arrangementet innfridd forventingene, sier han.