KRISTIANSAND: — Når vi klarer å sende fartøy til planeten Mars, må vi klare å registrere motorsykler i fotoboksene, sier Ole Rath, distriktsleder i Trygg Trafikk Vest-Agder.

— Det er uheldig at motorsyklister ikke blir tatt i fotoboksene. Disse boksene vil ha samme virkning på motorsykler som på biler; antall ulykker vil bli redusert, mener han.

Onsdag skrev Fædrelandsvennen at fotoboksene på Sørlandet har knipset inn over 109 millioner kroner i bøter siden 2005. Men motorsyklistene har ikke bidratt med et rødt øre av summen. De blir nemlig ikke fotografert når de bryter fartsgrensen forbi en slik boks.

Klarer ikke å identifisere

Dette er det to årsaker til, ifølge Vegdirektoratet: Den ene er at mc-er ikke har registreringsnummer foran. Den andre at det er et krav at ansiktet til sjåføren skal være synlig på bildet som knipses av fotoboksen.

— På grunn av det mørke visiret er det vanskelig å se ansiktet til sjåføren, forklarer Finn Amundsen, fagdirektør i Vegdirektoratet.

Ole Rath i Trygg Trafikk foreslår å legge inn en databrikke i motorsyklene, en brikke som registrerer eieren av motorsykkelen når fotoboksen passeres i for høy fart.

— Bøtene må kunne følge eieren av motorsykkelen på samme måte som ved feilparkering, påpeker han. Rath foreslår eventuelt at fotoboksene bygges om, slik at de kan ta bilder av motorsyklene bakfra, der registreringsnummeret er synlig.

- Politiets oppgave

Fagdirektør Finn Amundsen innrømmer at det hadde vært en fordel om også motorsyklister ble tatt i fotoboksene.

Finn Amundsen, fagdirektør i Vegdirektoratet. Foto: Bjørnflaten, Thomas

— Vi har ingen planer om å gjøre noe med denne problemstillingen. Når det gjelder mc-er, så er det politiets oppgave å ta dem når de kjører for fort, sier han. - Hva med et påbud om å montere databrikker i motorsyklene, slik at eierne kan identifiseres av fotoboksene?

— Det har vi ikke vurdert. Det ligger i så fall veldig langt fram i tid. Det er mulig at det er en god idé, men jeg vet ikke om Datatilsynet vil tillate dette, poengterer Amundsen.

- Noen av de verste

Øystein Krogstad, distriktsleder i Utrykningspolitiet i Agder og Rogaland, sier at noen av dem som er tatt med høyest fart på E18 er motorsyklister.

Øystein Krogstad, distriktsleder i Utrykningspolitiet i Agder og Rogaland. Foto: Sigurdsøn, Bjørn

— Det er synd at mc-er ikke blir tatt i fotoboksene når de kjører for fort. Motorsyklistene bør ikke ha fri gjennomgang. En løsning på problemet er ikke meg i imot, sier han.I år har fire av seks dødsfall i trafikken i Agder hatt forbindelse med mc-ulykker.

Kjell Stangborli, senioringeniør i Statens vegvesen, region sør. Foto: Tormod Flem Vegge

— Det har vært tre dødsulykker på mc; en dødsulykke ved Brennåsen, en på en firehjuling på Oddernesbroa og en mc-ulykke ved Vesterveitunnelen. Fire personer har omkommet i disse ulykkene, forteller Kjell Stangborli, senioringeniør i Statens vegvesen, region sør.- Mc-er er overrepresentert i ulykkesstatistikken i år, i forhold til andre år, påpeker han. På landsbasis har 18 personer omkommet i mc-ulykker så langt i år. I fjor på samme tid var tallet 13. ## - Reiser krevende problemstillinger

Å feste en identifikasjonsbrikke på en motorsykkel er ikke uproblematisk, ifølge Datatilsynet.

— Problemet med å feste en radiobrikke til hver enkelt motorsykkel, er at brikken kan leses av andre enheter enn en fotoboks. Det skaper en del utfordringer, sier Ove Skåra, informasjonsdirektør i Datatilsynet, om Ole Raths forslag.

— En brikke vil ikke kunne løse problemet med at hjelmen skjuler ansiktet. Brikken vil identifisere sykkelen, men ikke føreren. Det er jo føreren som må ta boten, ikke den som er registrert som eier, påpeker han.

- Er det mulig å la ansvaret for boten følge eieren av sykkelen?

— Problemstillingen har vært tatt opp tidligere. Dette handler om prinsipielt viktige spørsmål, som omhandler rettssikkerhet.

- Er det virkelig så problematisk med en id-brikke på et kjøretøy?

— Til politiets og veivesenets bruk er det ikke mer dramatisk enn et nummerskilt. Problemet er at en radiobrikke har aktive signaler, og at dette vil kunne medføre et informasjonssikkerhetsproblem, sier Skåra.

— Forslaget kan imidlertid verken applauderes eller forkastes før det vurderes grundig. Vi skal være åpne for løsninger, understreker informasjonsdirektøren.