KRISTIANSAND: — Vanligvis øker vi bare prisene en gang i året, men i år har vi måtte sette opp prisene en gang tidligere i sommer og en gang i august i tillegg. Vi må rett og slett ha en prisøkning for at vi ikke skal tape for mye penger på den dyre oljen og dieselen, sier Daniel Wigh, distribusjonssjef i Linjegods.Siden januar har dieselprisen steget jevnt og trutt. Dieselen koster nå cirka en krone mer per liter enn den gjorde i januar, noe som har ført til en betydelig økning i utgifter for transport- og spedisjonsbedriftene. Tror prisene vil synke

Ifølge Wigh er det foreløpig ikke aktuelt med permitteringer- Det er ikke så ille at det er aktuelt med permitteringer foreløpig i alle fall. Vi tror prisene kommer til å gå ned igjen så vi vil prøve å ri det av foreløpig, sier han.Linjegods' største speditør, Veøy Sør AS, liker ikke utviklingen.- Det er tøft for tiden, vi har allerede mer enn en million kroner mer i dieselutgifter til nå i år enn i fjor. Det er skumle tall, og det svir for bedriften, sier Rune Slemmen, daglig leder i Veøy Sør.Bedriften har 80 lastebiler, og de bruker 200.000 liter diesel i måneden. De økte utgiftene går hardt ut over budsjettet, og heller ikke Slemmen ser noen annen løsning enn å øke prisen på sine tjenester. Forhandlinger

— Vi har vanligvis forhandlingsmøte med Linjegods rundt nyttår, men nå har vi faktisk måtte fremskyve prisforhandlingene til september på grunn av den høye dieselprisen. Vi er nødt til å øke våre priser for å prøve å ta igjen for de økte driftskostnadene, forklarer han.