MÅ UTVIDES: Den gamle bro inn til Hunsøya er i dag for smal til å betjene en økende trafikk på Hunsøya. På andre siden foreslår utbygger å legge veien til næringsparken i tunnel gjennom heia og utbedre eksisterende vei til den planlagte boligparken. Foto: Frode Lindblom
DIREKTE ATKOMST: Utbygger foreslår å bygge direkte atkomst til Hunsfos næringspark i tunnel gjennom denne heia. Foto: Frode Lindblom

VENNESLA: — Vi vurderer et nytt alternativ til veiløsning inn til Hunsøya. Det er blant annet på bakgrunn av trafikale problemer knyttet til hovedveien, sier Tore Gustav Drivenes til Fædrelandsvennen på telefon fra Spania.

Ny politisk behandling

For en drøy uke siden presenterte investoren et omfattende endringsforslag for Vennesla kommune. Det innebærer blant annet å gå bort fra den opprinnelige broløsningen fra Kilanekrysset på Venneslaveien (fv 405) og over til Hunsøya, der Kontakten i dag holder til. Forslaget betyr at reguleringsplanen for boligdelen Otraparken igjen må opp til politisk behandling og en ny runde med høring.

12. mars er det arbeidsmøte mellom kommunen, fylkeskommunen og utbygger.

Deler trafikken

Drivenes foreslår i stedet å bruke eksisterende bro, men en ny veideling på Hunsøya. som innebærer tunnel under Hunsfossåsen..

— Å lede trafikken direkte inn til næringsområdet i tunnel gjennom fjellet, er et alternativ vi må drøfte. Den gamle broa må da utvides og veien videre inn på boligdelen på øya utbedres, sier han.

Bak gigantprosjektet Otraparken med 500 boliger står Drivenes´ selskap God Driv. Venndølen håper reguleringsplanen kan bli endelig godkjent i løpet av høsten. Nå haster det med å få godkjent infrastrukturen.

Oppstart i 2014?

— Vi håper å komme i gang med grunnarbeidene i 2014. Otraparken vil nok ta 10–15 år å bygge ferdig ut, sier investoren.

Plansjef Eivind Mauland i Vennesla kommune har lenge vært bekymret for trafikkbelastningen i Kilanekrysset, noe veivesenets målinger mener det er grunnlag for. Med Drivenes nye løsning blir belastningen på dette krysset noe mindre i fremtiden. Dette er Venneslas mest trafikkerte veikryss.

— Drivenes er kjent med nye trafikkanalyser for Kilanekrysset. Hva som skjer videre, må vi ta stilling til i den videre prosessen, er alt Mauland vil si nå.

- Mye veiteknikk med Hunsøya

Diderik Cappelen er saksbehandler for Otraparken i fylkeskommunen.

— Det er mye veiteknikk knyttet til Hunsøya. Utover det har jeg ingen kommentarer før vi har vurdert det nye forslaget fra utbygger, sier Cappelen.

Hvem som skal finansiere en ny veiløsning til Hunsøya, er foreløpig ikke diskutert.

— Det må vi se på senere, sier Tore Gustav Drivenes.