— Det forteller litt om potensialet, sier daglig leder for Visit Sørlandet Heidi Sørvig.

Følg FVN Mandal på Facebook!

Før jul ble et storstilt prosjekt sluttført. Da ble blant annet en forskningsrapport ferdig fra Agderforskning. Hensikten har vært å skaffe mest mulig kunnskap om hva en kinesisk turist forventer i Norge.

— Kulturen er veldig forskjellige fra vår og det er det viktig at vi vet, sier Sørvig.

Kulturen er veldig forskjellige fra vår

Kinesere reiser stadig mer. Deres utenlandsreiser økte til 98 millioner i 2013, 18 prosent flere enn året før. Norge hadde totalt 162.000 overnattinger av kinesere i 2013, hvilket var en vekst på 73 prosent sammenlignet med 2012. - Det forventes at kinesere på ferie i utlandet bare vil øke, forteller Sørvig.

Bruker mye penger

Sara Holst Kjær hos Agderforskning har laget rapporten om kinesisk turisme på oppdrag fra Visit Sørlandet.

— De utgjør foreløpig et lite marked på Sørlandet, men til gjengjeld regner man med at kinesiske turister bruker 1800 kroner i døgnet. Det er fem ganger mer enn hva for eksempel en tysk turist bruker i døgnet,

forteller hun.

Hun sier at de ønsker natur— og helsebaserte opplevelser.

— De er ikke veldig opptatt av vafler og hotdogs, men av laks og fiskeolje.De ønsker renhet som rent vann og rene råvarer, sier Kjær.

Opptatt av havet

Det passer Lindesnes Fyr veldig godt. Som en av de største turistattraksjonene på Sørlandet er de naturligvis veldig opptatt av hva en kineser forventer.

Her har det vært kinesere som har samlet sjøvann i flasker

— Vi vet at de er opptatt av det blå, altså av vann. Her har det vært kinesere som har samlet sjøvann i flasker og tatt med seg en flaske herfra, forteller Siri Mathisen - med tittelen «kreativt ordensmenneske» - og Anne Solvang Salvesen, daglig leder ved Lindesnes fyr.

Hit kommer det i all hovedsak tyskere og nederlendere i tillegg til nordmenn. Kinesere er ikke et vanlig syn her så langt. - Men de som har kommet er gjerne næringslivsfolk på besøk hos bedrifter på Sørlandet, forteller Salvesen.

Men disse er viktige å møte på en god måte, ettersom de gjerne kommer igjen med egen familie.

Sprer på sosiale medier

— Dessuten sprer de sine opplevelser på sosiale medier i et helt annet omgang enn vi nordmenn gjør. Dette er vår viktigste markedsføring, sier Sørvig.

Hun forteller om en og annen myte også har blitt avlivet om kineserne gjennom prosjektet.— Vi tror jo gjerne at de er flokkdyr som helst vil reise med mange andre. Sannheten er at de vel så gjerne ønsker å reise få personer på rundreise i bil. Også dette tilbudet er viktig å ha for dem, sier Sørvig.

På kinesisk

Før jul ble det laget egne nettsider på kinesisk på Visit Sørland. Gjennom tilsvarende organisasjoner i København og Göteborg er det også laget en egen kinesisk nettside med informasjon om Skandinavia.

Må unngå tallet fire

Flere sørlandsbedrifter har allerede sittet på skolebenken for å høre hva kineserne krever som turist. Her har de blant annet fått høre at en kinesisk turist er veldig opptatt av rabatter, og at handelsstanden har mye å hente via taxfree-salg. Fra før av har Vest-Agder en lav omsetning fra taxfree i forhold til andre landsdeler.

De har også hørt hørt at en kineser liker skryt for valg av kjøp, og at det lett kan resulterer i at de kjøper mer. Ikke minst er det lurt å skryte av barna deres!

Dessuten at en kineser er overtroisk, blant annet i forhold til tallet fire, som man må unngå i en handel. Foreksempel er det viktig å ikke gi en kineser et romnummer på hotellet med tallet fire i seg...

Også visse farger er noe man bør unngå, som for eksempel hvitt. Det anser kineserne som dødens farge.