Statssekretær Bård Hoksrud (Frp) mener Kristiansand havn har kjempepotensial på utvikling av både gods- og passasjertrafikk. Foto: Tore André Baardsen
Toppfolk innen politikk og næringsliv med interesse for havnedrift deltok på konferansen Velg sjøveien i Krutthuset på Lagmannsholmen i Kristiansand lørdag. Foto: Tore André Baardsen

— Vi jobber med to rederier. Dette er langsiktig arbeid for å etablere en rute til England, sier assisterende havnedirektør Thomas Granfeldt og havnedirektør Halvard Aglen i Kristiansand havn.

De vil ikke ut med navn på rederiene fordi det er i en tidlig fase av arbeidet, og slik det ser ut nå regner de med det kan ta to år før ting eventuelt er på plass. Initiativet har kommet både fra Kristiansand havn og fra rederiene.

To år

— Nå utredes passasjergrunnlag og en kombinasjon med frakt av gods. Men jobber vi knallhardt kan vi kanskje få til noe før det er gått to år, sier Aglen.

Tanken er å få til en trekantrute, enten Kristiansand-Danmark-England, eller Kristiansand-Sverige-England, omtrent som ruten Gøteborg-Kristiansand-Newcastle som ble lagt ned for flere år siden.

I strålende sommervær arrangerte de konferansen «Velg sjøveien» delvis i Kilden og i Krutthuset på Lagmannsholmen i Kristiansand lørdag. I samarbeid med Næringsforeningen, rederier, transportører og andre ble muligheter og utfordringer for havnevirksomhet satt på dagsorden. Også representanter for National Oilwell og andre store virksomheter i regionen var til stede.

Aglen forteller at det pågår et arbeid med havneplan, som skal være ferdig i løpet av året, og danne grunnlag for en strategi som skal utmeisles neste år.

Vekst

— Passasjertrafikken utgjør over 30 prosent av inntektene på havna, og gods over 20 prosent, sier Aglen og legger til at veksten i godstrafikk i Kristiansand havn har vært på over 10 prosent hvert år de siste tre årene.

Statssekretær Bård Hoksrud (Frp) ble grundig brifet på situasjonen i Kristiansand og sier følgende:

— Kristiansand har et kjempepotensial for utvikling både av passasjer- og godstrafikk. Byen er kandidat til å bli utpekt til en av landets nasjonale havner, og jeg synes det jobbes langsiktig og offensivt her, sier han.

Hvis Kristiansand får status som nasjonal havn, vil det komme penger. Ikke bare til investeringer i havna, men også til infrastruktur som vei og jernbane.

— Overføring av gods mellom lastebiler, tog og skip er viktig, sier han.

Kristiansand bystyre vedtok i fjor at godstrafikken skal flyttes til Kongsgårdbukta, mens ferjetrafikken fortsatt skal være inne i havna.

E 39

Hoksrud peker på at arbeidet med å få E 39 utenom Kristiansand sentrum blir stadig viktigere.

— Får vi til en løsning på E 39 utenom Kristiansand, vil det få stor betydning for avviklingen av godstrafikken, sier han.

Friske penger hadde han ikke med seg til Kristiansand. Aglen og Granfeldt sikler på en pott på tre milliarder kroner som skal deles ut til nasjonale havner i løpet av en tiårs periode. Men hvem som skal få - og hvor mye - blir ikke avklart før regjeringen i nasjonal havneplan har bestemt seg for hvilke havner det skal satses på i framtiden.