VENNESLA: Det er de to konkrete tingene som står igjen etter onsdagens ekstrarunde om bymiljøpakke og bompenger i Vennesla formannskap (plan— og økonomiutvalget).
Et enstemmig formannskap krever dette sammen med en oppfordring om å få lokaltog på plass.
Politisk prevensjon
Varaordfører Berit Kittelsen (Ap), født og oppvokst i Kristiansand, ledet an i en kraftig kritikk mot storbyen og det hun mener er kystdominans.
— Det snakkes om det viktige ankeret i regionen med E 18, E 39 og riksvei 9. Men snur du det, får du en spiral. Ingenting skal trenge inn i innlandet. Den tanken har slått meg flere ganger, sa Kittelsen.
Både Sps Eivind Drivenes og flere krevde at sykkelskulder på Sødal-siden kommer med som prosjekt i den nye bymiljøavtalen. Kittelsen trakk også fram riksvei 9. Les også:
Skal bygge 897.000 kvadratmeter på Støleheia
Les også:
Kristiansanderne aksepterer mer i bomavgift og flere bommer
Vennesla krever mer - kan sette hele bompengeavtalen på spill
— Dataparken blir kanskje verdens største. De skal ikke sykle eller gå opp med serverne i datalagrene. De blir kjørt. Derfor må vi sikre et helt annet trykk inn mot riksvei 9. Den må bygges ut til Mosby og noe må sies om dette i bymiljøavtalen, sa hun.
- Ikke en gang til
Kittelsen sa at Kristiansand ikke skal få lov å slippe unna en gang til. Hun minnet om da Arvid Grundekjøn ble ordfører i Kristiansand og gikk mot rushtidsavgift, som måtte på plass for å få belønningsmidler.
— Hva skjedde da? Jo, vi i omegnskommunene reddet hele belønningsavtalen og sikret enighet med staten. Vi kan ikke igjen oppleve at Kristiansand ikke tar ansvaret, men får nesten alle pengene likevel. Bymiljøavtalen handler ikke om Kristiansand, eller K5. Det er kristiansandsregionen som skal få penger og utvikling, sa Kittelsen.
Bro til Hunsøya?
Bymiljøavtalen er tenkt å være på rundt 16 milliarder kroner. Det snakkes om 15 bompengestasjoner, doble bompengesatser, utbygging av Gartnerløkka og åtte milliarder til bussdrift de neste 16 årene, pluss en rekke myke tiltak i omegnskommunene til Kristiansand.
Frps Alexander Etsy Jensen ville stemme mot flere bommer, økte bompengesatser og bompenger til kollektivdrift. Han fikk kun sin egen stemme for det i Vennesla.
Han foreslo også at bro til Hunsøya og ny rundkjøring nord i Vennesla sentrum må inn i bymiljøavtalen. De andre politikerne var ikke med på det, ennå. Ordfører Torhild Bransdal var ikke uenig, men sa at prosjektene må sjekkes ut litt mer. Dessuten vil hun ha det som pressmiddel etter hvert i forhandlingene med de andre.
Stemme nei til alt
Sps Eivind Drivenes applauderte at Vennesla presser på. — Jeg er faktisk åpen for å stemme mot hele bymiljøavtalen. Får vi ikke det vi rettmessig bør få, kan vi stemme mot og skape en situasjon, sa han og trakk fram sykkelskulder på Sødal-siden som helt vitalt for en miljøvennlig trafikkutvikling mellom Vennesla og Kristiansand.
— Altfor mye handler om øst-vest, altfor lite om nord-syd i denne regionen. Det snakkes om ekspressykkelveier langs metroaksen. I Vennesla har vi ikke engang fått en trygg skolevei gjennom hele bygda ennå, sa Drivenes.
Torhild Bransdal sitter i både Atp-utvalget og styringsgruppen for bymiljøavtalen. Hun avviser at hun har sovet i timen, men lover at hun nå skal fronte Vennesla-politikernes krav for alt det er verd.