TRANGT: Det går som regel greit, men det er ofte tett mellom myke og harde trafikanter på Sødalsiden. Foto: Erling Slyngstad Hægeland

VENNESLA: — Det er på livet flere ganger, særlig med vogntog og buss. Bilistene er flinke, sier Hansen, som sykler mellom Vennesla og byen daglig hele året.

Hansen mener sykkelvei ville skapt mye bedre forhold for både byss og myke trafikanter - og at flere ville parkert bilen. Akkurat det er målet til transportmyndighetene. Likevel skjer ingenting på Sødalsiden, selv om utbygging har vært vedtatt og penger har vært bevilget.

— Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor det skal være så komplisert å bedre trafikkforholdene. Litt asfalt utenfor den hvite stripa hadde hjulpet godt, sier Hansen.

Stoppet av leire

Det samme mente daværende ordfører Jan Oddvar Skisland da han satte sykkelvei på fylkesvei 1 på Sødalsiden på kartet for åtte år siden. 15 millioner kroner ble bevilget.

Men så begynte veivesenet å undersøke. Fra Kvarsteinbroa til Haus tenkte man sykkelvei, men fjellet var rasfarlig. Lenger nedover langs elva ligger veien på kvikkleire.

— Vi må bygge hele veien om, før vi tør å fylle ut noe som helst, sier seksjonsleder i veivesenet, Inger Ann Fidjestøl.

Prosjektet ble skrinlangt, pengene flyttet til andre områder. Fidjestøl mener utbyggingen minst blir i 100-millionersklassen, fordi man må ha helt ny vei samtidig.

TØFFE FORHOLD: Det er trangt på fylkesvei 1 på Sødalsiden, og nå etterlyses sykkelvei. Her er Roger Hansen med Hans Jørgen Gunvaldsen på slep på vei hjem på sykkel. De opplever ofte tøffe situasjoner, særlig med buss og vogntog. Foto: Erling Slyngstad Hægeland

Venndølene gir gass

Nå har Vennesla kommune satt full fart. Politikerne vil ha sykkelveien på plass, på den ene eller andre måten. De vedtok nylig sykkelvei fra Vennesla sentrum, ned Sødalsiden til byen, som den viktigste sykkelsaken fremover.

– Sødalsiden er et glitrende godt eksempel på Kristiansand som omprioriterer ATP-midler til ulempe for andre, har ordfører Torhild Bransdal uttalt. Og Eivind Drivenes (Sp) mener kristiansanderne ikke bryr seg om Sødalsiden og at det bør innkalles til fellesmøte med politikerne i byen for å få fart på prosjektet.

— Sødalsiden er det viktigste vi kan sette trykk på, rett og slett, mener Aps Liv Lauvsland.

Vennesla kommune har nettopp vedtatt kommunedelplan for sykkelutbygging. Den viser at det vil koste 65 millioner kroner med moderne sykkelvei fra Vennesla sentrum bare til Kvarsteinbroa. Vegvesenets Ingvild Møgster Lindaas opplyser at det likevel er langt fram. For å komme videre til byen, må Kristiansand også lage kommunedelplan, siden veien ligger i Kristiansand. Deretter må alt avstemmes med sykkelplanen i areal, og transportsamarbeidet og deretter igjen må fylkeskommunen som vei-eier regulere. Altså fire planer.

2017?

— Sødalsiden er et viktig prosjekt som kan binde Vennesla og Kristiansand sammen for syklende. Bransdal tar feil når hun sier vi omprioriterte. Prosjektet var for vanskelig. Vil politikerne likevel, kan utbygging komme i 2017-2018 når dagens bompengeordning er ferdig og vi er i gang med ny bypakke. Innholdet i pakka avgjøres til vinteren, sier miljøvernsjef Øystein Holvik i Kristiansand kommune.

Frykter veien går på elva

Inger Ann Fidjestøl i veivesenet sier fylkesvei 1 Sødalsiden er svært komplisert.

— Metoden var anerkjent da veien ble bygd, men den ligger i stor grad flytende på barkefylling og kvikkleire. Begynner vi å fylle eller sprenge, risikerer vi at hele veien går på elva, sier hun.

— I bypakken fra 2017 skal investeringene gå til prosjekter som får ned trafikken og opp sykling og kollektivbruk. Om dette prosjektet da er viktigst, må vi komme tilbake til. Faktisk må listen over prosjekter til Stortinget for godkjennelse. Men vil politikerne, skal vi sette i gang, sier Fidjestøl.