KRISTIANSAND: — Erfaringene er veldig gode, oppsummerer Leiv Askvig, direktør i Sundt AS.
Firmaet er deleier i OPS-selskapet Allfarveg som har finansiert, bygd og som drifter E 39 mellom Lyngdal og Flekkefjord.
Her betaler staten en årlig sum i 25 år. Det har lønt seg for Allfarveg der eierne Sundt og Veidekke har tatt et utbytte på 95 millioner siden veien sto ferdig i 2006. Sundt er også medeier i Agder OPS som bygde E 18 mellom Kristiansand - Grimstad. Her er det tatt et utbytte på 25,7 millioner.
— For entreprenøren er fordelen ved et slikt prosjekt at de får en stor kontrakt. De finansielle deltakerne får en fornuftig avkastning over mange år. Det er en klar risiko med å gå inn i et slikt prosjekt, men klarer vi det får vi en god avkastning, sier Askvig.
Tar risiko
De gode utbyttene til OPS-selskapene kom fram i en artikkel i avisen Klassekampen på fredag.De borgerlige partiene mener offentlig privat samarbeid er løsningen for å få bygd mer vei på raskere tid. Kritikerne mener at overskuddene som er tatt ut, viser hvorfor dette er en dårlig modell.
Modellen fungerer nemlig slik at OPS-selskapene finansierer veiutbyggingen gjennom lån og egne midler. Så betaler staten tilbake over 25 år.
— Utbyttene viser at prosjekter med privat finansiering er sløsing med offentlige penger. Selskapene tar betaling for å stille med kapital som staten har fra før. Dette er reinspikka sløsing, sier Alf Holmelid (SV).
OPS-eier gav milliongave til Høyre
Leiv Askvig mener derimot at det ikke bare er de private som tjener på OPS-modellen. Han viser til at når veien har blitt bygd gjennom et offentlig privat samarbeid, blir den bygd raskere i tillegg til at private tar risikoen.Det var tilfellet på E 18 mellom Grimstad — Kristiansand der veien ble 1,3 milliarder dyrere enn beregnet. Regningen ble tatt av utbyggingsselskapet (CJV E 18) som er eid av tyske Bilfinger og danske E. Pihl & Søn.
— De sparte staten for kostnadsoverskridelsene, som ble enorme på E 18, sier Askvig.
Kvalitet
Tapte alt på E 18
Leiv Askvig mener at kvaliteten på veiene blir bedre når de bygges som OPSer.— Ved andre veiprosjekter går garantien ut etter fem år. Her er vi pålagt å holde veistandarden i 25 år. Da er brukerne garantert høy standard i hele perioden, sier Askvig som også tror at OPSer gir bedre budsjettdisiplin.
— Fordelen med privat kapital, er at det skaper en helt annen risiko, siden utbyggerne risikerer å tape egne penger. Det gjør de ikke i offentlige prosjekter, sier Askvig.
Må skjerpe seg
Alf Holmelid mener det er en stor myte at OPS-modellen er grunnen til at eksempelvis E 18 kunne bygges så raskt.
— Gjennomføringen har sammenheng med helhetlig prosjektfinansiering, og det er fullt mulig uten å velge denne modellen, sier Alf Holmelid.
— Utbyggerne selv mener det blir bedre budsjettdisiplin når det er private midler?
— Hvis entreprenørene har en annen omgang med private penger enn de har med skattepenger, burde de skjerpe seg sier Holmelid.
Han minner også om at hvis staten setter i gang mange OPS-prosjekter, er det store summer som skal nedbetales senere.
— Det binder opp budsjettmidler når man i dag avgjør nå hva politikerne skal bruke penger på framover. Dermed blir det mindre og mindre å betale vei for.