KRISTIANSAND: — Jeg har ikke sett så mye på det, men alle faktorer i markedet påvirker prisen vår, sier daglig leder ved Taxi-Sør, Jan Aage Sletten til fvn.no.

Fra og med juli 2008 øker bompengeordningen fra 1500 til 6000 kroner. Det er en firedobling av dagens ordning. Det får konsekvenser for en næring som ikke regnes som kollektiv trafikk.

Daglig leder ved Agder Taxi, Reidar Retterholdt mener økningen av kostnadene er betydelig for hver enkelt taxi-eier. Han får støtte fra Taxi-Sør.

  • Vil dette ha noe å si prismessig for kundene?

— Ja, det vil det, sier daglig leder ved Taxi-Sør, Jan Aage Sletten til fvn.no.

Markedet spiller inn på prisen

Han kan per i dag ikke legge fram konkrete tall på i hvor stad grad dette vil ramme kundene, men er ikke i tvil om at noe vil skje.

— Jeg har ikke sett så mye på det, men alle faktorer i markedet påvirker prisen vår.

- Hvordan skal dere håndtere denne økningen?

— Det skal nok gå, men det er klart at alle sånne ting påvirker prisene, sier Sletten og kommenterer at det er markant økning av bompengeordningen man nå er vitne til.

— En prissitigning på tre-fire hundre prosent er forferdelig. Kan ikke se nødvendigheten av det, sier han til fvn.no.

Vil bli dyrere for kunden - Hva vi eventuelt vil foreta oss er usikkert, men antageligvis vil dette bli dyrere for kunden, sier Sletten og legger til:

— Men vi vil forsøke å holde det så billig vi kan. Vi må se på det og regne på det. Det er for tidlig å si noe konkret, sier Sletten.

Daglig leder ved Agder Taxi, Reidar Retterholt kan heller ikke si noe konkret om pristigningen som nå vil komme i kjølvannet av firedoblingen av bomavgiften.

— Vi vil først ha alt på bordet før vi tar stilling til hva vi eventuelt skal gjøre, sier Retterholt til fvn.no.

Han hadde håpet at man skulle få en etappevis økning. De økte kostnadene for Agder Taxi har en størrelsesorden på rundt en halv million kroner i året for bedriften.

- Satser ikke kollektivt

— Økningen av våre kostnader er betydelige for hver enkelt eier. En firedobling av hva som helst er alltid betydelig, sier Retterholt, som mener at det nye vedtaket bare viser at politikerne i Kristiansand ikke satser kollektivt.

— Vi er helt klart endel av kollektivtrafikken. Vi kjører busser med skoleungdom og pasientet fra sykehuset foreksempel. Likevel blir vi ikke sett på som kollektivtrafikk i forhold til miljø, sier Retterholt.