SØGNE/KRISTIANSAND:

— Denne formen for sandstrøing krever stabil kulde over en viss tid. Med de store temparaturskiftningene vi har langs kysten, vil denne formen for vedlikehold av vinterveiene ikke være veldig aktuell, sier byggeleder John Sveinall i Statens vegvesen region sør.

At veivesenet under testene, som er gjort ved Vegstasjonen i Lyngdal, har hatt problemer med det tekniske utstyret, forhindrer ikke at resultatene har vært gode. Når sand-vann-blandingen spres ut fryser vannet og binder strøsand fast til veidekket. Dermed oppnås en bedre friksjon over lengde tid enn med tradisjonell strøing med tørr sand. Men langs kysten der temperaturen er høyere, og som oftest over frysepunktet, vil den nye metoden ikke ha noen effekt.

— Hva med å blande salt og sand?

— Det har vært forsøkt, men gir ikke noen fordeler fremfor å bare bruke salt, sier Sveinall.

Blir det riktig kaldt kan ikke salt brukes heller. Men inntil 10 minusgrader saltes veiene, men saltmengden tilpasses temperaturen.

— Har det vært en lang periode med barfrost forut for et snøfall, må vi være varsomme med å salte. Gjøres det ikke riktig ,risikerer vi å få et lag av knallhard svartis på veien, da blir forholdene verre enn noen gang, sier John Sveinall.