SØGNE/KRISTIANSAND: Når kulda setter inn, snøen laver ned og brøytebilene ikke klarer å holde veiene bare, er det mange som roper på strøbilen. Men strøsand på glatte veier gir bare kortvarig og begrenset effekt, mener Vegvesenet og henviser til friksjonsmålinger.— Dessuten gir strøsand falsk trygghet og fører til at bilførerne setter opp farten til samme nivå som om de kjører på bar vei, sier Johns Sveinall som er byggeleder i Statens vegvesen. Test

Vi tok Sveinall på ordet og testet effekten av strøsand på speilglatt vei i Søgne. Først kjørte vi på bar vei (strødd for 20 timer siden) i 50 km/t og bråbremset. Vi brukte 24 meter på å få stanset bilen som var utstyrt med piggdekk.Deretter ble veien strødd med veivesenets standard strøsand. Samme fart på vår prøvebil, bråbemsingen gav en bremselengde på 16 meter. Altså en forbedring på åtte meter.Siste forsøk i vår minitest: Vi økte farten til 60 km/t og bråbremset på samme sted som de to foregående gangene. Bremselengden ble nesten fordoblet i forhold til forrige bremseprøve, 30 meter.- Selv om dette ikke er noen vitenskapelig test, så er det en ganske god illustrasjon på hvor dårlig effekten faktisk er, sier John Sveinall.Han er også opptatt av at strøsanden fort blåses vekk av trafikken. Den veistrekningen vi prøvde i går ble strødd 20 timer før vi ankom. Det kunne faktisk ingen se på veien, den var dekket med blank holke. Sveinall sier at etter at 50 biler har passert en sandstrødd strekning, er det meste av sanden borte og dermed effekten av tiltaket. Forventninger

John Sveinall er glad for at folk flest har store forventinger til veivesenet og deres leverandører av tjenester. Men selv for de mest drevne er det begrensninger, og når det laver ned snø i morgenrushet har selv folk med mer enn 20 års erfaring fra sanding og salting av veiene problemer med å tilfredsstille kravstore bilister. - Vi gjør hva vi kan for å holde stamveien bar når det snør, men av og til laver det ned så mye at vi ikke makter det, sier formann Jan Stomnås i Mesta.Stor trafikk fører til at snøen pakkes så fast at brøytebilene ikke klarer å holde stamveien fri for snø. Mesta kan ha mer enn nok med å holde veien åpen for trafikk. Selv det kan være vanskelig når trailere på sommerdekk ikke klarer å komme opp bakkene for eksempel ved Vallesverd på E 18 i Aust-Agder.- Når veien er sperret kommer heller ikke brøytebilene fram, sukker vegmester Steinar Fredheim i Mesta. Standarder

Ingen av dem er ute etter å unnskylde selskapet, men de vil gjerne forklare hvilke kriterier de jobber etter og hvilke krav oppdragsgiveren, Statens vegvesen, stiller.- Det er ulike krav til ulike veier, det er trafikkmengden som avgjør, sier John Sveinall.- For stamveiens vedkommende er kravet at veien skal være bar to timer etter at det har sluttet å snø. Vi kan ikke gjøre to ting på en gang, både brøyte veien under snøfall og salte eller strø med sand. Salter eller strør vi mens det snør kommer det jo bare en brøytebil like etter og kaster alt sammen ut av veien igjen, forklarer StomnåsAlle tre innrømmer at det av og til kan ta noe mer tid enn kravet å få bar vei på stamveien. Brøytebilene, saltbilene og strøbilene kan ikke være alle steder på en gang, derfor kan det fra tid til annen forekomme brudd på kravene.- Vi holder øye med værradaren og handler forebyggende. Vet vi at det kommer snø, salter vi på forhånd slik at snøen ikke skal bli liggende, sier Steinar Fredheim.terje.andersen@fedrelandsvennen.no