Det er klart etter et møte mellom kommuneledelsen og Fylkesmannen, som ikke godtar øke antall p-plasser som en «mindre vesentlig reguleringsendring».

— Prosessen vil ta ett års tid, med nytt planprogram og konsekvensutredning, opplyste teknisk direktør Ragnar Evensen til formannskapet onsdag.

I samme utvalg, for tre uker siden, fikk Høyre og Frpflertall for å doble antall parkeringsplasser ved offshoreklyngene i Korsvikfjorden og på Andøya.

Fylkesmannens miljøvernavdeling forklarer lovforståelsen i en e-post til kommunen:

«Dette er etter vårt syn et spørsmål som berører nasjonale eller vesentlige regionale interesser (...) Spørsmålet om parkeringsbegrensninger har en direkte sammenheng med spørsmålet om i hvor stor grad man framover skal legge til rette for personbilreiser eller alternative transportformer i Kristiansands-området.»

- Må stå på vedtaket

Kommuneplanen bystyret vedtok i 2011 tillater maks én parkeringsplass per 100 kvadratmeter kontor. Flertallet vil nå endre denne til to per 100, blant annet etter påtrykk fra offshorenæringen selv.

For de 35.000 kvadratmeterne i Støodden-planen, vedtatt før sommeren i fjor, medfører dette en økning fra 350 til 700 p-plasser. Dermed nærmer det seg National Oilwell Varcos (NOV) mye omtalte «ultimatum» - minimum 800 p-plasser til 1700 ansatte.

Støodden sett fra vest. Foto: Reidar Kollstad

Teknisk direktør spurte formannskapet om administrasjonen skal fortsette prosessen, eller vente til hele kommuneplanen skal revideres etter valget, det vil si i løpet av to-tre år. — Det er fullstendig uaktuelt å legge saken i bero, jeg forstår ikke at vi skal legge oss så lett på rygg for en gjeng byråkrater som ikke har satt seg inn i vår situasjon. Vi må stå på de vedtak vi gjør, mente en provosert gruppeleder Tor S. Utsogn fra Frp.

Hans kollega i Høyre kalte det beklagelig, og minnet om at Fylkesmannen er instruert av statsråden til sjeldnere å gripe inn overfor kommunene.

— Formannskapet har vært løsningsorientert for å få til en akseptabel prosess. Men her blir det stillingskrig, da har vi egentlig ikke noe annet valg enn å la det gå som en del av kommuneplanarbeidet. Partene er låst, uttalte Hans Otto Lund.

Takket Fylkesmannen

Terje Næss (Ap) valgte i stedet å hylle Fylkesmannens inngripen:

— Vi snakker om vesentlige endringer, og jeg forstår at kvalifiserte byråkrater griper inn. Takk for at vi har dem!

Jeg forstår at kvalifiserte byråkrater griper inn. Takk for at vi har dem!

Gruppeleder Mette Gundersen (Ap) mente det var fornuftig å vente, så lenge kommunen skal forhandle om bymiljøavtale med staten til høsten.

Flere peker på at en slik liberalisering neppe gir kommunen bedre kort på hånden når milliardene skal fordeles mellom storbyene de neste årene.

Det endte med at formannskapet tar betenkningstid.

— Dette er såpass nye momenter at vi trenger å tenke og sjekke ut litt juridisk og politisk. Isolert sett er det riktig at arealpolitikk og parkering er sentralt i en bymiljøavtale, men en næringsvennlig politikk er også viktig, sa ordfører Arvid Grundekjøn (H).

I mellomtiden forbereder teknisk direktør prosessen med tanke på vedtak i løpet av ett år. Utbygger har, som Fædrelandsvennen har skrevet, allerede søkt om å starte klargjøring av tomta.