KRISTIANSAND: — Vi hadde jo gledet oss til ny strand i fjor sommer, men ingenting skjedde, konstaterer Eirik Fidjestad (29), som Fædrelandsvennen treffer sammen med kameraten i det de legger ut på padletur fra Fidjekilen.

Sommeren 2014 fortalte den nå pensjonerte parksjef Svein Ole Breland omde storstilte planene for grøntområdet i Ytre Randesund, som skulle realiseres året etter:

Mellom fastlandet og Trandleholmen bygges en 60 meter lang molo der folk kan spasere over. Sør for moloen anlegges en stor, åpen plen med sandstrand.

Prisen var estimert til ti millioner kroner, som inkluderer innløsing av to små private hytter til 5,5 millioner kroner på holmen.

Eirik Fidjestad (t.v.) og Jostein Log legger ut i kajakk fra båthavna. Begge kjenner til planene. – Det hadde vært gøy om det ble noe av, mener de. Foto: Vegard Damsgaard

Ingen garantiIndre og Ytre Randesund er blant bydelene som har opplevd størst befolkningsvekst i Kristiansand, og barnefamilier er overrepresentert.

I perioden 1994 til 2015 økte antall innbyggere i Randesund med rundt 60 prosent, til 12.400. Av disse er hele 3100 under 15 år gamle.

Til sammenligning var befolkningsveksten i hele Kristiansand på nærmere 30 prosent.

Naturforvalter Trond Johanson. Foto: Arkivfoto

To år etter bystyrets vedtak er det lite som har endret seg i Fidjekilen:— Kommunen har kjøpt holmen, og hyttene er revet. Sånn sett er det skapt en veldig god oppholdsplass for ternene der ute, smiler naturforvalter Trond Johanson i parkvesenet.

- Kan stranda bli klar til neste sommer?

— Vi tror det kan skje noe i 2017, men vi vet ikke utfallet ennå. Kanskje blir det ikke noe i det hele tatt, svarer Johanson.

Beboere lenger inne i kilen påklaget bystyrevedtaket grunnet hensynet til naturmangfold og frykt for lekkasjer, oljesøl og at en utfylling vil forringe vannkvaliteten.

I mai i fjor sendte kommunen klagesaken til Fylkesmannen, etter at innsigelse fra samme instans var ryddet av veien.

- Viktig for kommunen

Siden har planene nærmest strandet i byråkratiet:

Fordi Fylkesmannen i Vest-Agder hadde innsigelser skulle klagesaken rutinemessig oversendes til kollegaen i Rogaland. Men ved en feil ble saken liggende i Vest-Agder i flere måneder.

— Den ble sendt til Rogaland før jul, og de har lang saksbehandlingstid. Men det bør komme et vedtak derfra snart, uttaler planleder Eirik Martens Svensen i Kristiansand kommune.

Planleder Eirik Martens Svensen i kommunen. Foto: Arkivfoto

Han er optimist på vegne av strandløver i Randesund: — Saken har vært veldig grundig utredet, mange vurderinger er gjort og jeg regner med at klagen vil bli avvist på det faglige grunnlaget, sier Svensen.

- Og da blir det strand?

— I flere kommuneplaner har det vært ønske om å etablere bydelsstrand for Randesund, den eneste bydelen som ikke har det i dag. Så det er et viktig prosjekt for kommunen å få realisert, svarer planlederen.

Eiendommen har tidligere vært på Timenes-familiens hender. De eier fortsatt båthavnen, som de leier ut til en privat driver. Denne utvides med 60 plasser nord for den nye moloen, slik at havna kan romme 230 båter.

fidjegrafikk.JPG

— Barnefamilier har ikke tilgangStranda i Fidjekilen er utvilsomt en «snakkis» blant beboere i Randesund:

- Det er en del som blir utålmodige og lurer på hva som skjer. Vi synes det er litt synd at vi heller ikke i år kan benytte oss av stranda, og håper det går i orden så vi får tilgang neste sommer, sier leder Bjørn Erik Eskedal i Fidjeåsen velforening, med 130 husstander.

Parksjef Svein Ole Breland på stedet i 2014. I sommer ble han pensjonert, mens planene ligger på is. Foto: Erling Slyngstad-Hægeland

Han peker på folkeøkningen øst for Varoddbroa og det prekære behovet for friområder ved sjøen.I dag må gjerne bydelens barnefamilier ty til Dvergsnestangen eller de to strendene på Søm for å få sand mellom tærne.

— Som velforening ønsker vi virkelig badestrand i nærheten av der folk bor. I dag er de fleste arealene ved sjøen i Randesund privateid, uten tilgang for småbarnsfamilier, påpeker Frank Tønnesen, leder for Tømmerstø velforening med 400 husstander.

Friområdet har vært planlagt og forsøkt forhandlet fram helt siden 1990, da båthavna ble etablert.