Seertallene har ligget på rundt 200.000, ifølge kanalen.

— Gode historier med drama rundt mennesker og dyr er godt tv. Det har vært en god serie som treffer vårt kjernepublikum bra, nemlig familier, opplyser programredaktør Vebjørn Hagen i TV 2 til Fædrelandsvennen.

Det er tre år siden forrige opptak til Dyrepasserne, og i mellomtiden har det dukket opp nye fjes på to og fire bein. Dessuten blir gamle fjes som nye, når neste generasjon seere samles foran skjermen.

Blant annet har det ankommet en flokk geparder og et nytt kull tigere siden sist. De kan regne med å bli kjendiser når serien kommer på lufta i løpet av første halvår 2017. ## Trenger 45 historier

Hver episode varer 23 minutter, og krever rundt ti timers opptak.

Serien gir et fint bilde av hvordan vi jobber og tenker om dyr.

Produsent Svein Tallaksen fra Media Service flankert av prosjektutvikler Daniel Marinas (t.v.) og salgs- og markedssjef Anniken Bjørnstad Schjøtt fra Dyreparken. Foto: Vegard Damsgaard

— Vi skal lage 15 programmer med tre historier i hvert; vi trenger altså 45 gode historier. Til dette har vi et tipssystem for de ansatte, samtidig som vi har en person som går rundt og leter etter historier. I løpet av få dager har vi fått 30 historier på blokka, opplyser produsent Svein Tallaksen fra Media Service, som lager serien sammen med Novemberfilm - begge med base i Arendal. Om tv-serien er vel anvendte penger for TV 2, gir den desto mer valuta for innsatsen fra Dyreparkens side.

— Serien gir et fint bilde av hvordan vi jobber og tenker om dyr. Og den gir reiselyst, helt klart. Når barn og voksne ser på dette sammen, skapes et felles ønske om å besøke parken, sier salgs- og markedssjef Anniken Bjørnstad Schjøtt fra Dyreparken.

63 episoder hittil, og 15 nye på vei: Dyrepasserne skal være det største dokumentarserieprosjektet fra Sørlandet noensinne. Et titall personer jobber med produksjonen fram til jul.

Flere saker om Dyreparken: Rekordoverskudd med Hakkebakkeskogen

Edvard Moseids minnebok

Lemuren ved navn Kompis er nederst på rangstigen i flokken, angivelig fordi han er en hann – i tillegg til å være gammel, tynn og ha kort hale. Foto: Vegard Damsgaard

Dyreparken TVDe første sesongene handlet det mye om dyrepassernes jobb, deretter dreide det over til dyrene og deres historie.

— Nå ønsker vi å vende tilbake til dyrepasserne, deres fag og kunnskap. Kanskje kan vi også levere fakta om dyrene; hvor kommer de fra, hvor fort løper de, nevner produsent Svein Tallaksen.

Til uka skal de følge gepardhunnen Kimani (3) når dyrepasserne tar avføringsprøve som kan slå fast om hun virkelig er drektig og skal nedkomme før sommeren, slik Fædrelandsvennen har omtalt.

Etter at TV 2 har sendt serien, vil den bli tilgjengelig på Dyreparken TV, kanalen som lanseres førstkommende fredag. I tillegg til Dyrepasserne inneholder den serien om Kaptein Sabeltann, Sommer i Dyreparken, KuToppen og andre snutter - til sammen nærmere 50 timer med innhold.

— Det betyr at man kan se så mye man vil, så ofte man vil. Vi kommer også til å produsere en del innhold selv, opplyser prosjektutvikler Daniel Marinas.

Den første måneden blir en prøveperiode forbeholdt årskortholdere, som også får rabattert pris på tv-abonnementet.