I overkant av 500 elever fra ungdomsskolene i Kristiansand samlet seg i kinosalen mandag for å lære om holocaust. Foto: Martine Haugland
Rasmus Tønnessen (f.v), Jardar Espeland, Sondre Wergeland og Emil Gregersen deltok på markeringen. Foto: Martine Haugland
NYG09603.pdf Foto: Vibeke Hauge

— Spesielt bildene fra krigen gjorde inntrykk. Vi har det så bra, det hele var sterkt og tankevekkende, sier Adriana Mortensen (14).

— Selv om dette skjedde for lenge siden, så skjer det ting som ligner i dag. For eksempel det som skjedde på Utøya, fortsetter Hege Sønderland Kvammen (14).

I overkant av 500 elever fra ungdomsskolene i Kristiansand samlet seg i kinosalen mandag for å lære om holocaust. Foto: Martine Haugland

Begge er de elever ved Oddemarka skole. Totalt 1100 niendeklassinger deltar på Holocaustdagen mandag og tirsdag denne uka.Les også:

Romfolk og homofili

Markeringen av nazistenes folkemord på jødene, skal være et ledd i skolens arbeid mot rasisme og diskriminering. Ungdommene deltok på ulike foredrag på Fønix kino.

Informasjonsrådgiver Kristian Røssak fra FN-sambandet snakket om årsaker til at mennesker kan utføre grusomme handlinger. Blant annet la han vekt på at holocaust også handler om stigmatisering og diskriminering av blant annet romfolk og homofile.

— Hva er det mest brukte skjellsordet i norske skoler i dag? spurte han niendeklassingene.

— Homo, sier en fra salen.

— Jævla homo, er svaret, sier Røssak.

- Viktig å lære

Ifølge Stiftelsen Arkivet var 770 nordmenn direkte involvert i jødeutryddelsen. 25 av dem hadde tilknyting til Sørlandet.

Rasmus Tønnessen (f.v), Jardar Espeland, Sondre Wergeland og Emil Gregersen deltok på markeringen. Foto: Martine Haugland

— En tredjedel av norske jøder mistet livet. 11 av dem var fra Agder, sa Kristoffer Fjalsett, formidler ved Stiftelsen Arkivet.Niendeklassingene Jardar Espeland (14) og Sondre Wergeland (14) roser arrangementet.

— Det er viktig å lære om det som har skjedd, på den måten kan vi unngå at det skjer igjen. I tillegg er det viktig å respektere hverandre, selv om vi er ulike, sier Espeland.

Kameraten nikker.

— Det er spennende å lære om andre verdenskrig.