SØGNE: Tirsdag møter kommunens toppledelse på Veikontoret for å drøfte veien videre.— Jeg vil ikke bruke ordet omkamp, men vi vil få avklart hva som ligger til grunn for resultatet, om det er ting vi kan oppklare, sier distriktsveisjef Johan Mjaaland i Statens vegvesen.Han medgir at overraskelsen var stor på Veikontoret da stemningen snudde i Søgne - fra flertall for smal fire felts vei i planutvalg, til klart mindretall (16-8) i kommunestyret.Flertallet mener det holder lenge med tre felts vei og midtdeler.- Vårt ønske er en trygg vei, og det synes jeg vi har ivaretatt med vedtaket, sier Solveig Kjelland Larsen, Aps gruppeleder.Hun avviser at vedtaket er fattet på sviktende grunnlag, som veivesenet antyder.- Vi tar en gjennomgang og ser om vedtaket er snudd på riktig måte, sier distriktsveisjef Mjaaland, som ikke vil røpe sin strategi videre. Nær tålegrensen

I Søgne frykter man at fire felts vei til Tangvall betyr at løypa er lagt for fremtidig E 39 til Mandal. I stedet for å glane på tungtrafikk fra stuevinduet ønsker man utredet alternativer nord for bygdas sentrale strøk.Med 12.000 biler i døgnet nærmer Søgne seg tålegrensen for dagens vei. Mange mener veien til Tangvall uansett bør utvides til fire felt, fordi E 39 fra Søgne til Mandal kan ligge flere tiår fram i tid.- I mellomtiden må vi ha en akseptabel veistandard gjennom bygda, påpeker plansjef Dag Arntsen i kommunen.Han hadde innstilt på fire felt, og begrunnet med at tre felt ikke vil gi noen kapasitetsøkning.Ordfører Eli Løite tviler på omkamp om det omstridte vedtaket.- Det måtte være om veimyndighetene har noe i ermet jeg ikke vet om i dag. Det er ikke vanlig kutyme å ta opp igjen tapte saker, sier Løite, som selv er tilhenger av den brede vei.Hun ønsker veivesenets bekreftelse på at de 38 millioner kronene som er avsatt til midtdeler på den 3,1 kilometer lange strekningen Storenes-Tangvall er i god behold. Jobben er planlagt påbegynt i år og ferdig sommeren neste år. - Fantastisk

Aksjonsgruppa «La Søgne leve» er lykkelig over at kommunestyret sa nei til veivesenets reguleringsplan.- Vi er en gruppe som har jobbet for dette i fire år. Endelig har vi fått gjennomslag, det er fantastisk, utbryter leder Rolf Tag.Selv om veivesenet rasler med brøytestikkene, er ikke Tag i tvil om hvor veien går videre.- Dette er et prinsipielt vendepunkt, konstaterer aksjonslederen, overbevist om at kommunestyret for fremtiden vil kreve E 39 nord for Tangvall.Også Mandal har valgt å legge veien nord for sentrum. Samtidig vil en trasé fra Storenes til Trysfjorden, i lange eller korte tunneler, bli om lag to kilometer kortere, poengterer han.Aksjonsgruppa slakter også veivesenets plan om en gigantisk rundkjøring på Tangvall, og mener en tilsvarende den på E 39 ved Vigeland (Lindesnes) vil løse kryssproblemet. De oppfordrer kommunene til å samarbeide om europavei i distriktet, så utbyggingen ikke blir stykkevis og delt.- Med fire felts vei vil man få fartsgrense på 90, kanskje 110 km/t, da vil støyen øke såpass at det vil ødelegge Søgne-bygda, advarer Rolf Tag, som peker på tungtrafikken som hovedproblemet.vegard.damsgaard@fvn.no