SØGNE: Ellers frykter man at 30 millioner kroner til midtdeler og forbikjøringsfelt, som er bevilget av veivesenet inneværende år, glipper mellom fingrene.

— Vi må få tak i de midlene som skal til for å bygge en sikker vei på kort sikt. Det er vår plikt, sa Anne Christin Høyem (H), da planutvalget i går vedtok å legge forslag til reguleringsplan for to felts vei med trafikksikkerhetstiltak på strekningen Volleberg-Tangvall ut på høring.

Mange ble overrasket da kommunestyret i vinter avviste reguleringsplanen for smal fire felts vei til Tangvall. Flertallet mente det holdt lenge med tre felts vei og midtdeler.

Men veivesenet mener tre felts vei ikke er faglig forsvarlig, blant annet fordi den ikke øker kapasiteten.

— Legger man til rette for fire felt får man mer trafikk, og da blir man ikke opptatt av å begrense biltrafikken, slik vi er, sa Peder Johan Pedersen (SV).

Han var i mindretallet (5-7) som sa nei til å legge veivesenets forslag ut på høring i går, og ønsket heller å banke gjennom tre felt for all fremtid.

Motstanderne frykter at fire felts vei til Tangvall betyr at løypa er lagt for fremtidig E 39 til Mandal. I stedet for å glane på tungtrafikk fra stuevinduet ønsker man utredet alternativer nord for bygdas sentrale strøk.

Med 12.000 biler i døgnet nærmer Søgne seg tålegrensen for dagens vei. Mange mener veien til Tangvall uansett bør utvides til fire felt, fordi E 39 fra Søgne til Mandal kan ligge flere tiår fram i tid.

Strekningen Storenes-Tangvall er på 3,1 kilometer. I planen som nå legges ut på høring, inngår midtdeler og ekstra forbikjøringsfelt på 900 meter i begge retninger nærmest Søgne, grense ved Volleberg. Arbeidet skal utføres i løpet av 2007. Forkjemperne for fire felts vei, blant andre ordfører og varaordfører, kan komme til å fremme sitt favorittforslag etter at høringen er over. Men da må de føle seg trygge på at stemningen i kommunestyret er snudd siden sist.