KRISTIANSAND: På Color Lines hjemmeside meldes det at klokken 8-avgangen fra Kristiansand er innstilt, grunnet "tekniske driftsproblemer". Som følge av dét går det heller ingen båt fra Hirtshals 12.15. Like før klokken 13.30 skal Color Line ha informert passasjer om at Superspeed vil seile mot Danmark klokken 16.30. Det bekrefter Color Line til fvn.no i havna.

— Vi har ikke fått beskjed om noe annet enn at båten skal gå, opplyser en Color Line-ansatt ved skranken i Kristiansand.

Klokken 13.30 var det åpent i skranken og mulig å trekke kølapp.

Color Line sitter nå i et møte med en ekspert som er fløyet inn fra Danmark for å undersøke båten. Linjedirektør Odd Grønberg deltar på møtet og har så langt ikke vært tilgjengelig for en bekreftelse av at båten vil være godkjent til seiling 16.30. ## Slått ut av bølge

Bakgrunnen for dagens kansellering medfarten Superspeed fikk lørdag ettermiddag da en kjempebølge knuste en ventil - et vindu - på broa da ferja var i nærheten av Oksøy fyr. Vann i en styrekonsoll gjorde at motorene automatisk ble koblet ut. De ble startet opp igjen, og ferja kunne halte langsomt inn til kai i Kristiansand rundt 17.30.

— Saken nå, er at vi holder på å tette vinduet, og koble ut det elektriske som fikk skader. Vi har en spesialist fra England på vei som skal vurdere om ferja kan gå uten kontrollenheten som fikk skader, opplyste Grønberg tidligere i dag.Tidligere har folk fra Sjøfartsdirektoratet sett over ferja.

— De skal sørge for at båten er sjøsikker, sammen med Det Norske Veritas. De er involvert på vårt initiativ, for at vi skal ha godkjenningen til å seile, sier Grønberg .

Må avvente

Foreløpig må passasjerer som har tenkt seg på seinere avganger, vente på å få svar på om båten går.

— Det gikk greit ta ferja inn på lørdag. Men det er ikke aktuelt for oss å la Superspeed seile med nødprosedyrer på en vanlig rute. Når neste seiling blir vet vi ikke. Men vi er veldig oppsatt på en ny tur. Et par tusen mennesker er berørt av dette, sier Grønberg.

Folk som har booket billett, men fått avgangene innstilt, informeres via masseutsendte tekstmeldinger, elller via telefon til én og én der det ikke er mobilnummer. Et omfattende arbeid gjøres på kundesentralene, sier linjesjefen.

Tetter vinduet

Inntil videre er ventilen tettet med en stålplate. Spesialglasset som bølgen smadret er 20-30mm tykt , og lar seg ikke skaffe i håndvending, sier Grønberg.

— Det er snakk om et av de store vinduene som går rundt hele broa, helt ytterst på babord brovinge.

Han mener Superspeed vanskelig kan gardere seg mot hendelser som dete:

— Ikke hvis de på broa skal kunne kikke ut, i hvert fall. Glass er nødvendigvis svakere enn stil.

Hendelsen er ikke unik, mener han - rederiets "Prinsesse Ragnhild" fikk i 2007 knust to vinduer i omtrent samme høyde på en tur fra Vestlandet til Hirtshals.

Legger til bak-vendt

Mens den ødelagte styrekonsollen på babord side er ute av drift, har ferja et aldri lite handicap: Den må styres med konsollen på styrbord, og må gå inn med den høyresiden mot land.

- Hvordan kommer bilene da ut?

- Godt spørsmål. Store trailere må rett og slett rygge ut. Mindre biler har en innvendig rampe, de kjører en runde inne på dekk og kommer ut riktig vei, sier Grønberg.