KRISTIANSAND: — Vinduet, eller ventilen som vi kaller det, ligger helt ytterst på brovingen på dekk ni. Det er syv etasjer over vann.Vi sjekker nå årsaken til hvorfor vinduet knuste. Normalt skal det ikke skje, sier linjedirektør Odd Grønberg.

— Syv dekk over vannoverflaten. Det er ganske høyt?

— Ja. Jeg vet ikke hvor mange meter det er, men selve bølgen har jo ikke vært så høy. Det som skjer er at bølgen treffer skipssiden og deretter skyter oppover, sier Grønberg.

— Hvordan kan en ventil knuses av vann som går oppover langs skipssiden?

— Det er enorme krefter i en sånn bølge. De må ha vært spesielt uheldige. Men årsaken sjekker vi som sagt. Vi har folk fra den maritime avdelingen på vei fra Sandefjord og Sjøfartsdirektoratet er rutinemessig involvert. De kommer nok til å holde på med dette i natt. Det blir en full kontroll og gjennomgang, sier Grønberg.Ifølge Hovedredningssentralen var bølgene om lag fire-fem meter høye ute ved Oksøy da Superspeed fikk motorstans.

— Takk og pris for at han fikk motoren i gang og at det er både slepebåter og redningsbåter i området. Når ferja kom inn i smulere farvann ble det lettere, uttalte pressesjef Anders Bang-Andersen ved HRS i ettermiddag.

- Skal tåle kaffe

Brovingen hvor ventilen er plassert henger noe ut fra selve skutesiden.

— Her er det et kontrollpanel som de styrer båten med når de nærmer seg land. Vann i dette panelet er som å slenge vann inn i et sikringsskap. Motorene kobler ut og gir ikke lenger kraft til båten, sier Grønberg.

— De får ikke ha med seg kaffe inn dit regner jeg med?

— Så galt er det ikke. Det skal panelet tåle, sier Grønberg.

Hendelsen påvirket ikke hjelpemotorene, slik at det fortsatt var lys om bord .

- Langt fra å gå på land

Utkoblingen skjedde om lag to kilometer, eller 1,6 nautiske mil, fra Oksøy fyr. Grønberg mener det aldri var fare for at båten skulle gå på land.

— Det var veldig langt ifra. Motorene var ikke koblet ut lenge. Vi har gode prosedyrer for hva som skjer i slike tilfeller. Vi begynner da å koble på direkte fra maskinrommet. Det går også umiddelbart en melding til Hovedredningssentralen, som sendte taubåt og det som var nødvendig for å sikre seg, sier Grønberg.

Redningshelikopter, flere taubåter, losbåt og redningsskøyta Inge Steensland ble sendt til stedet. HRS opplyser at Superspeed var uten motorkraft flere ganger etter utkoblingen, men kom seg til slutt til land for egen maskin. Det var dermed ikke nødvendig med tauing av skipet.